De problemen en files in het Panamakanaal, veroorzaakt door droogte, hebben het Mexicaanse project van de Interoceanische Corridor van Tehuantepec (CIIT) nieuw leven ingeblazen. Het is een verbinding van de Stille Oceaan met de Atlantische Oceaan in het zuidoosten van Mexico, waarbij spoor-, haven-, luchthaven- en weginfrastructuur worden gecombineerd.
Het project is niet nieuw. Al in de 19e eeuw bood Mexico de doorgang via de landengte van Tehuantepec aan de Verenigde Staten aan. Aan het begin van de 20e eeuw reden er tot wel 60 treinen per dag van kust tot kust tussen de havens van Salina Cruz en Coatzacoalcos. Maar de opening van het Panamakanaal in 1914 betekende praktisch het einde van de verbinding.
Tegenwoordig is de Interoceanische Corridor van Tehuantepec formeel een publieke, gedecentraliseerde organisatie met rechtspersoonlijkheid en eigen bezittingen. Het werd in 2019 opgericht bij decreet van Mexicaans president Andrés Manuel López Obrador om een transportroute voor goederen te worden die zo snel en efficiënt is dat deze kan concurreren met het Panamakanaal. López Obrador zelf huldigde de goederenspoorlijn in september in.
Potentiële bedreiging voor Panama
En afgelopen september zei Ricaute Vásquez, beheerder van het Kanaal, dat "de Mexicaanse oplossing een potentiële bedreiging is voor Panama", gezien het droogteprobleem aldaar.
Bovendien zullen alle werkzaamheden aan de Interoceanische Corridor klaar zijn vóór het einde van de legislatuur van López Obrador (september 2024), verzekert directeur Rafael Marín Mollinedo, die uitlegt dat de infrastructuurwerken investeringen zullen aantrekken ter waarde van van $ 200 miljard en 550.000 banen tussen nu en 2050. Dat is tenminste wat de Mexicaanse regering verwacht.
Bron: 20minutos.es