Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gemüsebau Seischab

"Ik heb nog nooit zoveel bieslook verkocht als dit jaar"

In augustus leidden hevige regen en hagel tot een toename van schimmel- en bacteriële aantastingen in veel teeltgebieden, waaronder de groentegewassen van Stefan Seischab. "Bacteriose veroorzaakte aanzienlijke verliezen bij peterselie. Dit leek echter een probleem te zijn in heel Duitsland, waardoor de prijzen zo hoog waren gezien het krappe aanbod."

15 tot 20 procent meer bieslook verkocht
Daarentegen kon hij met zijn bieslook hoge opbrengsten noteren. "Het gewas had soms te lijden onder de hittegolven. Toch verkochten we dit jaar meer bieslook dan ooit tevoren, wat weer te danken was aan de verder optimale weersomstandigheden," zegt de teler. Hij kon dit jaar naar schatting 15 tot 20 procent meer bieslook verkopen.

"Het enige jammere is dat de prijzen over het algemeen niet hoger waren, ondanks onze extra kosten. Afhankelijk van de klant konden we af en toe hogere prijzen vragen of op zijn minst dezelfde prijzen als vorig jaar. De prijzen waren immers niet lager dan in 2022." Tot zijn klanten behoren grote retailketens, de horeca en distributeurs. "We hebben een grote klant in Nederland aan wie we de bieslook in bulk verkopen, die de klant vervolgens bundelt en doorverkoopt." Hij genereert 30 procent van zijn omzet door zijn samenwerking met Franken-Gemüse eG.

Hij verbouwt zijn producten op 28 hectare in de vollegrond en op 3000 vierkante meter onder glas. "We hebben zeven vaste werknemers die het hele jaar door voor ons werken. Op piekmomenten hebben we nog eens 23 seizoensarbeiders uit Roemenië. In de winter domineren wortelen, selderij en prei de situatie. We hebben een tijdje veldsla geteeld, maar daar zijn we dit jaar mee gestopt omdat het gewoon niet meer rendabel was." Seischab heeft ook gemerkt dat de markt voor kastomaten en komkommers grotendeels verzadigd is. "De afgelopen jaren zijn sommige bedrijven ook begonnen met het telen van hydrocultuursla. Dit marktsegment lijkt ook grotendeels afgedekt."

Lage prijzen ondanks hoge kosten
Hij hoort dat er een gespannen stemming heerst onder zijn collega's in "Knoblauchsland". "Het probleem van het personeelstekort leidt over het algemeen tot uitdagingen, maar ook de werkethiek van de werknemers laat vaak te wensen over. Dit is een van de redenen waarom twee collega's zich alleen op de teelt concentreren en het oogsten aan andere bedrijven overlaten. Daarbij komt nog de zeer krappe prijssituatie. We moeten alle extra kosten dragen, maar we kunnen ze moeilijk doorberekenen."

Sinds dit jaar heeft hij ook paksoi in zijn assortiment, dat goed verkoopt. "Maar ik denk dat het meer een trendproduct is. De vraag naar radijs is niet meer zo groot als vroeger, maar ze verkopen nog steeds goed. Onze best verkopende producten zijn bosuien en kruiden, zoals bieslook, dille, peterselie en bloemkool."

Voor meer informatie:
Stefan Seischab
Gemüsebau Seischab
Am Knappsteig 41
90427 Nürnberg, Duitsland
Tel.: +49 (0)911 936910
[email protected]
www.seischabgemuese.de
Instagram: @gemuesebau_seischab

Publicatiedatum: