NielsenIQ ontwikkelde een on-shelf availability-barometer waarmee het onderzoeksbureau dagelijks de verkrijgbaarheid van 280.000 producten volgt in 1.200 Belgische supermarkten. Gemiddeld bleek dit jaar 4,3% van de producten niet aanwezig te zijn in de supermarkten. Bij alcoholische dranken was 5,4% afwezig, bij warme dranken en niet-alcoholische dranken 4,5% en bij sauzen, pasta, rijst en conserven was gemiddeld 4,1% van de artikelen niet verkrijgbaar.
De redenen voor de afwezigheid van producten in supermarkten kunnen velerlei zijn. Productieproblemen bij de leverancier is een vaak voorkomende verklaring. Ruzie tussen de supermarktketen en de producent over prijzen, is ook iets wat geregeld voorkomt. Sommige supermarkten ondervinden soms problemen met de distributie. In een enkel geval door blokkades of stakingen. En er zijn ook vaak externe redenen. Zo betekende de start van de oorlog in Oekraïne dat zonnebloemolie slecht verkrijgbaar werd.
Voor supermarkten betekent een ongepland leeg schap omzetverlies. NielsenIQ berekende dat Belgische ketens er dit jaar gemiddeld 5,4% omzet door zullen missen. Wanneer iets niet beschikbaar is, ziet het onderzoeksbureau dat over alle merken heen gemiddeld 21% van de klanten voor een andere winkel kiest om het product daar te kopen. Ook fabrikanten hechten aan een goede verkrijgbaarheid van hun producten. Gemiddeld 37% van de supermarktklanten kiest voor een ander merk als dat wél beschikbaar is.
bron: Het Nieuwsblad