Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fotoreportage: Abenhardt GmbH & Co. KG in Datteln

"Duitse wortelen van juli tot mei"

Tot enkele jaren geleden draaide het bij groententeeltbedrijf Abenhardt alleen maar om wortelen. Naast conventionele en biologische wortelen teelt en verpakt het innovatieve familiebedrijf uit Datteln nu ook biologische Hokkaido en courgettes voor de handel in heel Duitsland. "De wortel is nog steeds onze kernactiviteit en dat moet zo blijven. We hebben veel geïnvesteerd in de bijbehorende technologie en hebben met dit product decennialang goede contacten met de retail opgebouwd en onze positie in de markt gevonden", legt bedrijfsleider Carsten Abenhardt uit terwijl hij ons meeneemt op een rondleiding door het bedrijf.

Klik hier voor de volledige fotoreportage

Naast veldverse wortelen voor de retail worden de overmaatse wortelen sinds enkele jaren ook in stukken gesneden, die vervolgens door verwerkingsbedrijven of groothandelaren worden gebruikt als ingrediënt in kant-en-klare salades of als voorgesneden groente, legt Abenhardt uit. "Ook hier zien we een groeiende markt. Restpartijen die niet meer geschikt zijn voor de versmarkt leveren we aan diepvriesproducenten, zodat alles uiteindelijk gebruikt wordt. We hebben zelfs een klant die wortelen verwerkt tot schnaps."


Carsten Abenhardt is nu de derde generatie die het familiebedrijf leidt.

Het bedrijf van Abenhardt kan terugkijken op een lange traditie in groententeelt en is nu ook al 30 jaar biologisch gecertificeerd. Tegenwoordig kunnen ze twaalf maanden per jaar zowel conventionele als biologische wortelen leveren. Naast hun eigen oogst gebruiken ze opgeslagen wortelen uit andere teeltgebieden in Duitsland en geïmporteerde producten uit Spanje, Zuid-Frankrijk en Israël. Abenhardt: "We willen ons echter meer richten op Duits geteelde wortelen en hebben daarom onze capaciteit opnieuw uitgebreid, zodat we nu 35.000 houten kisten kunnen opslaan. Hierdoor kunnen we nu van 1 juli tot in mei het volgende jaar Duitse wortelen aanbieden."


Dankzij het vliesdoek en de folie konden de eerste vroege pompoenen al op 20 juli worden geoogst. Nu begint het echte herfstseizoen.

Toch heeft Abenhardt zijn assortiment de afgelopen jaren geleidelijk aangepast. "We hebben ons gerealiseerd dat het voor ons als bedrijf moeilijk is om alleen met wortelen te groeien. Sinds 2016 hebben we onze eigen biologische teelt, BioGut Schulze Altcappenberg KG, en vervolgens zijn we op zoek gegaan naar mogelijke nieuwe gewassen, zodat het biologische areaal zich in de toekomst staande kan houden. Hoewel we ook bieten, uien en suikermaïs telen, hebben we onze capaciteiten voornamelijk gericht op het telen van biologische Hokkaido en courgettes. Een belangrijke reden hiervoor was dat het wortelseizoen traditioneel wat zwakker is in de zomer, waardoor de klant dan pallets tekort komt voor transport. We kunnen dit aanvullen met courgettes in de zomer en later met Hokkaido in de herfst. Zodra het pompoenseizoen ten einde loopt, beginnen we weer met het wortelseizoen. Op die manier hebben we ons transportvolume altijd gedekt."


Het sorteren van de wortelen

Innovaties en investeringen
"Om de werkprocessen efficiënter te kunnen organiseren en in de toekomst aan de hoge eisen van de retail te kunnen voldoen, zijn innovaties en investeringen onvermijdelijk", vervolgt Abenhardt. "We gebruiken onder andere een autonome snijrobot en vertrouwen ook op geavanceerde etiketteertechnologie. Onze biologische pompoenen worden geëtiketteerd met behulp van lasertechnologie, natural branding genaamd, terwijl de biologische courgettes sinds 2021 per twee worden gebanderolleerd. Het optisch sorteren van wortelen doen we ook en we zijn van plan om dit uit te breiden."

© Abenhardt GmbH & Co. KG
Biologische courgettes met banderol per 2 stuks.

Voor meer informatie:
Carsten Abenhardt
Abenhardt GmbH & Co. KG
Markfelder Straße 15
D - 45711 Datteln, Duitsland
Tel.: +49 (0) 2363 3659870
info@abenhardt.de
www.abenhardt.de

Biogut Schulze Altcappenberg KG
Lünener Str. 30
59379 Selm, Duitsland
Tel.: +49 2592 61122