Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Welke Europese AGF wil de Indiase retail importeren?

India is het land met de grootste bevolking ter wereld, geraamd op 1,428 miljard mensen, ongeveer 3 miljoen meer inwoners dan China. Het is duidelijk dat er verschillende soorten consumenten zijn, waaronder een paar honderd miljoen met een aanzienlijke koopkracht die de voorkeur geven aan een bepaald niveau van groente- en fruitkwaliteit, vooral uit het buitenland.

Van rechts naar links: Renzo Piraccini, Saurabh Raina (importmanager bij de Reliance groep), Konstantina Bouman en Cecilia Marzocchi

Om deze dynamiek te begrijpen, heeft een delegatie van Macfrut, onder leiding van voorzitter Renzo Piraccini, de afgelopen dagen een bezoek gebracht aan de importmanager van de Reliance groep, Saurabh Raina.

Het hoofdkantoor van Reliance, een industriële groep die in tal van sectoren actief is en tevens eigenaar is van de gelijknamige supermarkten, bevindt zich in het nieuwe Mumbai en heeft in totaal 30.000 medewerkers.

De groep heeft een omzet van $ 100 miljard en de belangrijkste activiteit is de bouw van olieraffinaderijen, terwijl de 3.000 supermarkten en winkelcentra verspreid over India een omzet van
$ 25 miljard genereren.

Er zijn verschillende soorten verkooppunten: van middelgrote supermarkten tot hypermarkten. De groep importeert gemiddeld 35/40 containers appelen en kiwi's uit Italië.

"Ze zijn ook geïnteresseerd in het importeren van Italiaanse druiven", zegt Piraccini, "wanneer de Indiase oogst eindigt. De Indiase teelt vindt plaats van januari tot en met april."

"Het marktaandeel van de moderne retail in India bedraagt 10% en de vooruitzichten zijn dan ook uitstekend voor alle supermarktketens, want met een bevolking van ruim 1,4 miljard mensen zijn de cijfers indrukwekkend. Ze hebben verschillende soorten winkels, van hypermarkten tot kleinere winkels, met drie kwaliteitsniveaus."

Europese appelen hebben een importtarief van 50% op de importprijs, terwijl op kiwi's een importtarief van 33% betaald wordt. Ook voor blauwe bessen geldt een importtarief van 33%.

Het importtarief voor Chileense kiwi's bedraagt daarentegen 17%. "Een voorstel zou kunnen bestaan uit het handhaven van het douanetarief op conventionele rode appelen die concurreren met de lokale teelt (de hele Indiase teelt bestaat uit rode rassen, het Red Delicious-type) en het verlagen ervan op andere rassen, zoals clubrassen of Golden", suggereert Piraccini.

Appelen zijn heel gebruikelijk in India en supermarkten hebben er een breed assortiment van. Prijzen staan in roepies (1 roepie = € 0,011). De prijs van Royal Gala’s is € 3,95 per kilo.

Gerelateerde artikelen → Zie meer