Een paar jaar geleden leek het onmogelijk dat Maersk op de derde plaats zou staan in de ranglijst van 's werelds grootste containerrederijen, maar volgens de huidige gegevens zal dit de komende jaren de realiteit van de sector zijn.
De Franse rederij CMA CGM is hard op weg om de Deense rederij te verslaan en de op één na grootste containercarrier te worden in termen van scheepscontainercapaciteit.
De huidige containercapaciteit van de vloot van Maersk bedraagt 4.149.918 TEU met een marktaandeel van 15,2%, terwijl CMA CGM 12,8% van de markt in handen heeft met een capaciteit van 3.514.318 TEU.

Volgens gegevens van Alphaliner heeft CMA CGM de op één na grootste orderportefeuille na MSC, terwijl Maersk niet zo zwaar heeft geïnvesteerd in de nieuwbouw van containerschepen als haar concurrenten. In het bijzonder verwacht CMA CGM 1.211.371 TEU toe te voegen aan haar totale vlootcapaciteit uit haar huidige orderboek dat 117 schepen omvat, terwijl Maersk haar capaciteit zal uitbreiden met slechts 404.800 TEU uit 33 nieuwe schepen.
Als er dus geen drastische veranderingen zijn in de nieuwbouworders van de twee scheepvaartgiganten, zal de in Marseille gevestigde zeecarrier naar verwachting naar de tweede plaats klimmen zodra het zijn nieuwe schepen ontvangt.
Het is bekend dat Maersk de afgelopen jaren heeft besloten om door te gaan met een integratiestrategie, dus het bedrijf heeft misschien vrijwillig een stapje terug gedaan in het nieuwbouwprogramma om zich meer te richten op andere gebieden en activiteiten. Tot nu toe lijkt die strategie geen vruchten te hebben afgeworpen voor het in Kopenhagen gevestigde bedrijf. Het zal echter interessant zijn om te zien of Maersk die strategie zal blijven volgen of zal besluiten om wat veranderingen aan te brengen na de zwakkere financiële resultaten.
Voor meer informatie: container-news.com