De markt voor containerschepen is levendig nu containerreuzen Maersk, Evergreen en CMA CGM gezamenlijk orders plaatsen voor maar liefst 44 containerschepen. Evergreen heeft zich ontpopt als de grootste investeerder met een gerapporteerde order van vierentwintig containerschepen van 16.000 TEU. Het lijkt erop dat de order is verdeeld tussen Samsung Heavy Industries, Zuid-Korea en de Japanse Nihon Shipyard, met leveringen gespreid tussen 2026 en 2027. De Taiwanese rederij betaalt naar verluidt ongeveer 4 miljard dollar voor de nieuwbouwschepen.
Maersk kondigde eerder deze week aan dat het zes middelgrote containerschepen heeft besteld bij Yangzijiang Shipbuilding Group. Het bedrijf zei dat de zes schepen van 9000 TEU allemaal dual-fuel motoren zullen hebben die kunnen werken op groene methanol en stookolie. De schepen moeten in 2026 en 2027 worden opgeleverd. Volgens experts heeft Maersk opties voor vier extra schepen van dezelfde grootte onder de voorwaarden van het contract. De order heeft een waarde van ongeveer 1,4 miljard dollar.
Bron: offshore-energy.biz