Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer diefstal in supermarkten door zelfscan - vooral groenten en fruit

De laatste jaren is het zelfscannen bij supermarkten enorm gegroeid en wordt bij veel winkels inmiddels meer dan de helft van de transacties bij de zelfscan afgerekend. Naast vele voordelen voor klant en ondernemer, brengt zelfscan ook nadelen met zich mee: het belangrijkste nadeel is de toegenomen diefstal, zo meldt Marshoek in haar onderzoek Benchmark Supermarkten 2022.

De klanten van een supermarkt hebben in 2022 voor ruim 20 duizend euro meer gestolen dan in eerdere jaren, zo blijkt uit cijfers die de Volkskrant naar aanleiding van het onderzoek opgevraagd heeft. Vooral groenten en fruit werden vaker meegenomen zonder te betalen. De waarde van gestolen aardappelen, groente en fruit verdubbelde van 6.200 naar 13.800. Een deel van de toename is te wijten aan prijsstijgingen bij deze producten ten opzichte van een jaar eerder. 

Zelfscankassa’s lijken diefstal dus in de hand te werken, volgens Marshoek. Een oplossing ziet Alex Coppelmans, een expert op het gebied van diefstalpreventie, in de rol van de medewerkers. De medewerker maakt in deze vaak echt het verschil, waarbij sociale vaardigheden en oplettendheid erg belangrijk zijn. Een belangrijk onderdeel van het werk van Coppelmans is medewerkers coachen op zelfscanpleinen, zo schrijven ze.

"Toch blijft ook dit voor ondernemers een uitdaging. Ten eerste is
er nog sprake van een personeelstekort en zijn ondernemers vaak blij als de positie van een medewerker wordt ingevuld. Medewerkers op deze zelfscanpleinen moeten eigenlijk ogen in hun achterhoofd hebben om alles in de gaten te houden. Goede klantgerichte medewerkers maken hierin echt het verschil."

Lees hier het volledige Benchmark Supermarkten 2022

Bron: Marshoek

Publicatiedatum: