De afgelopen tien jaar is de consumptie van citrus gedaald, zowel in Spanje als in Europa. Volgens Spaans consulent Paco Borrás is de daling van 11,53% in het geval van mandarijnen in Spanje op zichzelf al zorgwekkend, maar "des te meer als rekening wordt gehouden met het feit dat in de geanalyseerde periode er nieuwe rassen zijn verschenen, zoals Nadorcott, Tango en Orri, die het seizoen met ongeveer twee maanden hebben verlengd. Als mandarijnen op jaarbasis meer dan gemiddeld dalen, hebben we dus te maken met een nog duidelijker daling van de consumptie per maand."
"Als we kijken naar de evolutie van sinaasappelen, zijn de cijfers zelfs schandalig: in slechts 10 jaar tijd is er 5 kilo per persoon verloren gegaan in Spanje."
Ook in Europa is de consumptie van sinaasappelen afgenomen, namelijk met 20%. "De afzet van mandarijnen is ondanks de verlenging van de oogstkalender nagenoeg stabiel, terwijl citroen er wel op vooruit gaat. De citrussector is goed georganiseerd in Spanje met een interprofessionele organisatie voor sinaasappelen en mandarijnen, Intercitrus, en een andere voor citroenen en grapefruit, Ailimpo."
"Ailimpo is in de dagelijkse export actief, maar ook op het gebied van promoties met programma's die zijn gekoppeld aan de fondsen van de EU voor de promotie van Europese producten."
"Intercitrus heeft onder meer geijverd voor de implementatie van plaagbestrijdingsmaatregelen, zoals koudebehandelingen voor sinaasappelen uit zuidelijk Afrika. Maar het is minder actief op het gebied van promoties, het monitoren van de daling van de sinaasappelconsumptie en het op de voet volgen van de afzet van sinaasappelen en mandarijnen."
"Als een sector ziet hoe er dag na dag marktverlies optreedt, is het duidelijk dat er iets mis gaat. En dus is actie vereist", aldus Paco Borrás.