Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

75-jarig bestaan van de Fresh Fruit Alliance in Friedrichshafen

Fresh Fruit Alliance, gevestigd in Friedrichshafen, Duitsland, viert dit jaar haar 75e verjaardag. In de afgelopen decennia heeft het familiebedrijf met Spaanse wortels zich ontwikkeld van een bescheiden importbedrijf tot een gerenommeerde dienstverlener voor de Duitse en Oostenrijkse retail. Met de huidige eigenaar en zoon van de bedrijfsoprichter Roberto Tur kijken we naar het verleden en ook naar de toekomst.

Als zoon van een Spaanse boer begon Vicente Tur zijn carrière als exportmedewerker bij een bedrijf in Valencia. Toen een Duits ondernemerspaar in 1947 de stad bezocht om verse groenten en fruit te halen, werd zijn belangstelling gewekt voor de potentiële nieuwe afzetmarkt in Duitsland. "Vicente Tur onderkende al heel vroeg de behoefte aan Spaanse producten en de bijbehorende mogelijkheden en richtte toen, bijna van de ene op de andere dag met zijn emigratie naar München in 1948, zijn eigen eerste eenmanszaak op, genaamd Vstur. Tot de eerste grote klanten behoorden toen al de bekende Zwitserse bedrijven Konsum en Migros. Vanwege de optimale ligging en de directe treinverbindingen tussen Spanje en Duitsland, die via Friedrichshafen liepen, verhuisde hij vervolgens na een paar jaar naar de Zeppelinstad," beschrijft Tur het ontstaan van het bedrijf.

Van importeur tot dienstverlener
In die tijd, en ook nu nog, waren de directe en nauwe contacten met de Spaanse producenten een belangrijk unique selling point. In de decennia daarna paste het bedrijf zich snel en behendig aan de marktomstandigheden aan, terwijl de importactiviteiten steeds meer werden vervangen door een uitgebreide toeleveringsactiviteit. "Sindsdien leggen we ons niet alleen toe op de pure import van producten, maar werken we ook het hele jaar door programma's en speciale productlijnen uit in nauw overleg met onze grote klanten. Ook de logistiek en de bijbehorende uitdagingen pakken we op een integrale manier aan," vervolgt Tur. 

Vakhandel voor natuurlijke levensmiddelen onder druk
Onder het leiderschap van Roberto Tur, die het bedrijf in 2000 overnam, waagde de onderneming zich ook in het biologische segment. "Begonnen met Spaanse groenten, bieden we nu bijna alles aan onder de naam Bio Fresh Alliance - van Duitse biologische producten tot ongewone exoten als Buddha's Hand of vingerlimes. In dit verband wijst hij op de uiterst moeilijke marktsituatie waarin biologische producten soms tegen lagere prijzen werden aangeboden dan conventionele producten en zelfs als conventioneel werden verkocht bij gebrek aan consumptie. "Gezien de moeilijke algemene omstandigheden, d.w.z. inflatie en gestegen kosten, waren de prijzen in de handel van biologische levensmiddelen moeilijk te presenteren. Daardoor daalde de consumptie in de vakhandel in natuurvoeding de afgelopen twee jaar sterk, terwijl de biologische verkoop in de retail aanzienlijk toenam. Hier moeten we de handel in biologische levensmiddelen reorganiseren en herstructureren, wat alleen lukt als we met onze partners samenwerken." 

De inflatie in combinatie met de energiecrisis zal volgens Tur nog wel even aanhouden. "We zien een voorzichtig winkelgedrag, waarbij mensen alleen kopen wat nodig is en afzien van luxe artikelen. De energiecrisis in combinatie met de politieke situatie dwingt burgers om te sparen en te wachten. Naar mijn mening zal dit in de nabije toekomst zo blijven en daarom staat ons nog een uitdagend jaar te wachten. Klimaatverandering, oftewel het omgaan met watervoorraden, speelt ook een belangrijke rol in heel Europa. In Spanje verschilt de situatie sterk per provincie: in bepaalde streken van Spanje is de waterverdeling in de land- en tuinbouw al sterk beperkt, wat weer negatieve gevolgen heeft gehad voor de uitbreiding van teeltbedrijven. De waterkwestie hangt als een zwaard van Damocles boven Europa en onze leveranciers werken er hard aan om duurzaam te telen en het waterverbruik waar mogelijk te minimaliseren."


Binnenkort komt het eerste Spaanse steenfruit van dit seizoen al binnen.

Waardering voor ambachtelijke kwaliteitsproducten
Ondanks de tegenslagen is de Fresh Fruit Alliance optimistisch over de toekomst. "Je moet de uitdagingen aangaan en je aanpassen aan de omstandigheden. Want hoop sterft het laatst. Alleen door constante zelfoptimalisatie en heroverweging van oude structuren kunnen we zegevieren tegen concurrentie uit derde landen en tegen veranderende milieu-invloeden. Onze strategie is altijd geweest om zo duurzaam mogelijk te telen, klanten en consumenten de waarde van  kwaliteitsproducten uit te leggen en uiteindelijk de prijs van onze uitstekende Spaanse, maar ook Duitse producten te rechtvaardigen." 

Voor meer informatie:
Roberto Tur
Fresh Fruit Alliance - V.S. Tur GmbH & Co. KG
Wilhelmstraße 6
88045 Friedrichshafen, Duitsland
T +49 7541 397980
turr@vstur.de
www.freshfruitalliance.eu 

Publicatiedatum: