Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Een merk creëren is veel meer dan een sticker op een tomaat plakken"

Het tomatenseizoen in Almería gaat zijn laatste fase in. "Het is een ingewikkeld seizoen geweest met een gebrek aan product en de dreiging van ToBRFV, maar met goede prijzen", zegt Jordi Ballester, die zijn leven heeft gewijd aan de ontwikkeling van tomatenrassen en in volle pandemie Let It Out Food Creativity oprichtte.

Na meer dan 30 jaar in de biotechnologiesector en de zadensector te hebben gewerkt voor bedrijven als Nunhems en Semillas Fitó, wou hij een nieuw project starten. Het is meer dan een zakelijk project. Het is een levensproject gebaseerd op jarenlange ervaring en uitgaande van een andere visie en waarde voor het agrifoodtech-ecosysteem.

"We spreken vaak over 'de waardeketen'. Ik zie dat als een ecosysteem, waar product, geld en informatie samenkomen. Momenteel is dit ecosysteem sterk gepolariseerd door de retail, die steeds machtiger wordt, en de zaadbedrijven. De teler is niet meer dan een tussenpersoon. Wij proberen deze activa beter te beheren en de waarde op een billijker manier te verdelen. Wij willen dat de teler weer machtiger staat." 

Monterosa, een succesverhaal
Een van de succesverhalen van Jordi Ballester is de geribbelde Monterosa tomaat van Semillas Fitó. "Hij is als een zoon voor mij en maakt deel uit van mijn leven. Het is een succesverhaal van een product dat als afgedankt werd beschouwd. Momenteel is het een van de meest waardevolle tomatenmerken", zegt Jordi Ballester.

Hoe zie je dat? "Dat zie je duidelijk aan het areaal dat niet afneemt en het feit dat andere zaadbedrijven al gelijkaardige producten aanbieden of dat er al zeer vergelijkbare merken bestaan zoals Cassarosa, van Yuksel. Een merk creëren is niet louter een sticker op een vrucht plakken, het is veel meer dan dat. Als uitgangspunt moet je natuurlijk een geweldig product hebben, maar je moet ook weten hoe je het door de hele keten begeleidt, je moet de juiste partners vinden en je moet communiceren en de consument bereiken", legt hij uit.

Let it Out in Almería
Dit jaar heeft het bedrijf een proefveld ingericht op een teeltlocatie van Saborum Origen, waar een groot aantal bezoekers zijn langsgekomen, van zaadhuizen tot telers en zelfs retailers. "We hebben onze innovatie aan de hele wereld laten zien, aangezien we de zaadbedrijven niet als concurrenten zien, maar als partners. Volgend seizoen zullen we over een teeltlocatie met ruim 5.000 m² kassen beschikken en over een kantoor in het Parque Ciéntifico-Tecnológico (PITA) van de Universiteit van Almería", vertelt Jordi. 


Arlekin tomaat

Arlekin, eerste tweekleurige tomaat van binnen en van buiten
Voor het seizoen 2023/2024 presenteert Let it Out Tomatelier, een merk van het Italiaanse Biogya voor tomatenspecialties zoals cherrytomaten, cherrytrostomaten en Coeur de Boeuf tomaten, aldus Jordi Ballester. "We zullen Arlekin introduceren, de eerste tweekleurige tomaat, zowel van binnen als van buiten. Daarnaast zullen we samen met La Palma, Única en Vicasol een paprika zonder zaadjes voorstellen, namelijk Pepperito, een product van het bedrijf Breedex voor Lidl."

Voor volgend tomatenseizoen voorspelt Jordi Ballester "dat de stijging van de teeltkosten, de klimaatverandering en de aanwezigheid van ToBRFV het ons niet gemakkelijk zullen maken, maar Almería heeft een geweldige kans om opnieuw de maatstaf voor tomaat in Europa te worden", besluit hij. 

Voor meer informatie:
Jordi Ballester
Let It Out Food Creativity
Mob: +34 669 88 27 20 (Spanje)
jordi@letitout.eu
www.letitout.eu

Publicatiedatum: