Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lagere nettowinst voor Jumbo Food Group in 2022

De Jumbo Food Group, het bedrijf achter de Jumbo supermarkten en restaurantketen La Place, heeft het jaar 2022 afgesloten met een bedrijfsresultaat van 659 miljoen euro. Dat betekent een daling van 5% ten opzichte van 2021. De nettowinst viel terug van 114,3 miljoen naar 79,7 miljoen euro. De daling in de winst wordt verklaard door de uitdagende marktomstandigheden, de oplopende kosten door de inflatie en de investeringen die het bedrijf doet in België. 

De 27 Belgische winkels van Jumbo droegen in 2022 voor 216 miljoen euro bij aan de omzet. De situatie in België is lastig voor het bedrijf. Door de harde concurrentie staan de marges onder druk. De uitbreiding van Jumbo in België gaat minder snel dan was voorzien. Dat komt door lange vergunningsprocedures, hoge loonkosten en een deel van de winkels die niet de beoogde resultaten leveren. In 2022 werd nog 200 miljoen euro in de Belgische tak geïnvesteerd. 

Ook in Nederland bereikt Jumbo niet in alle opzichten de gewenste resultaten. Zo daalde daar de tevredenheidsscore van 69% in 2021 naar 63% in 2022. Dat is beduidend lager dan het doel van 72% dat het bedrijf zich heeft gesteld. Jumbo schrijft de daling toe aan de inflatie, die het tevredenheidscijfer voor de hele sector negatief beïnvloedt. 

Klik hier voor het Jumbo jaarverslag 2022

Bron: Jumbo, Foodholland

Publicatiedatum: