Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
wereldwijd meer dan 1 miljard maaltijden bezorgd

HelloFresh boekt recordomzet over 2022

HelloFresh heeft vandaag zijn resultaten voor het boekjaar 2022 en het vierde kwartaal van 2022 gepubliceerd. Ondanks de macro-economische uitdagingen gedurende het jaar, boekte HelloFresh een omzetgroei van 27% jaar op jaar (18% bij constante valuta). De onderneming behaalde een nieuwe recordomzet van 7,6 miljard euro (boekjaar 2021: 6,0 miljard euro) en meer dan één miljard geleverde maaltijden. Daarmee bereikt HelloFresh opnieuw een mijlpaal in zijn geschiedenis, zo meldt het bedrijf. De contributiemarge van de onderneming voor het hele jaar steeg naar 25,5% (boekjaar 2021: 25,3%) en nog sterker in het vierde kwartaal van 2022, ondanks de recordinflatie van ingrediënten en de arbeidskosten.

De AEBITDA van HelloFresh bedraagt 477,4 miljoen euro, met een marge van 6,3%, waarmee de onderneming beter blijft presteren dan concurrerende e-commercebedrijven wereldwijd. In het vierde kwartaal van 2022 steeg de AEBITDA van de onderneming zowel in absolute als in relatieve cijfers naar 160,1 miljoen euro met een marge van 8,5% (boekjaar 2021: 130,8 miljoen euro; 8,3% marge). In de loop van 2022 was de loyaliteit van de klanten van HelloFresh continu hoog, met een hoog gemiddeld aantal bestellingen en een voortdurende toename van de gemiddelde waarde per bestelling. De gemiddelde waarde per bestelling steeg in het boekjaar 2022 met 10% bij constante valuta en in het vierde kwartaal van 2022 met 12%. Belangrijke factoren hiervoor waren onder meer dat klanten meer maaltijden per bestelling afnamen en dat er ook meer extra producten werden besteld. 

"2022 gaf ons een behoorlijk aantal nieuwe uitdagingen en onze teams hebben keihard gewerkt om deze tot een goed einde te brengen. Ondanks het moeilijke macro-economische klimaat, ook nu nog, blijven we gezonde groeicijfers en een sterke winstgevendheid zien. Wij zijn er ook in geslaagd de inflatiedruk voortdurend op te vangen en onze prijzen concurrerend te houden in vergelijking met supermarkten. Bovendien is de gemiddelde waarde per bestelling in het eerste jaar na de pandemie aanzienlijk gestegen en hebben wij onze diensten niet enkel gelanceerd op de nieuwe markten Ierland en Spanje, maar hebben we ons merk Green Chef ook uitgebreid naar Nederland en ons merk Factor naar Canada. Al met al ben ik heel tevreden hoe we in 2022 de macro-economische uitdagingen zijn doorgekomen en in het belang van de klant zijn blijven innoveren", zegt Dominik Richter, medeoprichter en CEO van HelloFresh.

Vooruitzichten voor 2023
"Terwijl de nadruk in 2022 vooral lag op de matiging van de significante kostendruk en de uitbouw van ons distributienetwerk van de toekomst, verleggen we de focus in 2023 naar de versterking van het klantenaanbod van HelloFresh. Zo willen we onder meer investeren in snellere leveringen, een breder maaltijdaanbod en de lancering en uitbreiding van de HelloFresh Markt voor de meeste van onze klanten wereldwijd. Die initiatieven gaan naar verwachting stuk voor stuk een positieve werking hebben op de gemiddelde besteding per bestelling alsook het gemiddelde aantal bestellingen per klant. Bovendien zal HelloFresh zich richten op de verdere uitbreiding en uitbouw van zijn kant-en-klare maaltijden portfolio (Factor in Noord-Amerika en Youfoodz in Australië), dat in 2022 al spectaculair is gegroeid, maar nog grotendeels ondergewaardeerd blijft doordat deze productcategorie nog relatief nieuw is."

"Door te blijven inzetten op de uitbreiding van ons aanbod voor onze klanten, door de ervaring voor onze klanten nog verder te verbeteren en door hen een nog ruimere keuze maaltijdoplossingen aan te bieden, zullen we de winstgevendheid van onze maaltijdboxen verhogen. Tegelijkertijd blijven we ook heel enthousiast over de groeivooruitzichten van onze kant-en-klare maaltijden portfolio. Ik ben ervan overtuigd dat wij in staat zijn om verder te blijven groeien, dankzij onze brede portfolio van merken in verschillende landen, en dat we goed op weg zijn om ‘s werelds meest toonaangevende groep voor ‘integrated food solutions’ te worden", gaat Dominik Richter verder. "In de toekomst willen we zoveel mogelijk maaltijdmomenten verzorgen. We zien grote kansen om klanten nog beter van dienst te zijn door onze reeks producten uit te breiden met oplossingen voor ontbijt, lunch en tussendoortjes. Door middel van beheersing van de hele waardeketen - van het creëren en produceren van heerlijke producten tot het aanbieden ervan aan onze klanten op ons eigen technologieplatform, tot het verzenden naar onze klanten met onze eigen logistieke vloot."

Aangezien de cijfers van HelloFresh in de eerste helft van 2023 tegenover de resultaten staan die door de pandemie werden behaald, verwacht de maaltijdboxleverancier voor boekjaar 2023 een indicatieve omzetgroei voor de groep van 2% tot 10% bij constante valuta en een AEBITDA van 460 miljoen tot 540 miljoen euro.

Bron: HelloFresh

Publicatiedatum: