Van Gelder

"Vega en vegan uitgelegd: Nederland in cijfers"

De vraag naar vega en vegan opties is de afgelopen jaren flink gegroeid. Daardoor wordt de druk voor koks ook alsmaar groter om de menukaart te verrijken met vegetarische en veganistische gerechten. Waar het voorheen nog een mooie toevoeging was, is het vandaag de dag noodzaak geworden om deze belangrijke, invloedrijke groep aan te spreken. Maar hoe ziet deze groep er in Nederland uit? En waar moet je als horeca-ondernemer rekening mee houden? Van Gelder zet de belangrijke informatie rondom vega en vegan in Nederland op een rijtje.


 
Vegetariërs, veganisten, en meer
Allereerst lichten we de categorieën toe. Alhoewel deze vaak wel bekend zijn, kunnen er nog kleine verschillen bestaan in de interpretatie. Daarom is het belangrijk om er toch nog bij stil te staan om een beter beeld te krijgen van je doelgroep.

De Nederlandse bevolking:

  • 0,4%         Veganisten eten helemaal geen dierlijke producten
  • 2,6%         Vegetariërs eten geen producten waarvoor het dier moet worden gedood. Maar wat eet een vegetariër wel? Zij eten vaak nog wel eieren of zuivelproducten. Hierin kunnen vegetariërs echter verschillen aangezien bijvoorbeeld kaas stremsel bevat dat een bijproduct is van gedode dieren.
  • 1,7%         Pescetariërs eten geen vlees, maar wel vis.
  • 44,7%       Flexitariërs zijn semi-vegetariërs die bewust minder vlees eten. 
  • 30,4%       Vleesminderaars eten één of twee dagen per week geen vlees. Echter is het als horeca-ondernemer lastiger om deze groep aan te spreken, aangezien zij vooral thuis vlees minderen. Restaurants worden namelijk gezien als professionals die vleesgerechten het beste kunnen bereiden. Daarom zullen zij minder snel voor een plantaardige optie gaan dan de bovenstaande groepen.
  • 20,2%       Dagelijkse vleeseters eten iedere dag vlees.

bron: Centraal Bureau voor de Statistiek
 
Momenteel eet dus 4,7% van de Nederlandse bevolking geen vlees meer. En van de mensen die nog wel vlees eten in Nederland is maar liefst 44,7% bewust bezig met het verminderen van vlees eten! Dat is dus bijna de helft (49,4%) van de Nederlandse bevolking dat momenteel actief bezig is met vlees en vis alternatieven! Het is daarmee slechts een kwestie van tijd voordat dit het grootste gedeelte van de bevolking zal uitmaken. 

Alhoewel de horeca in vega en vegan nog achterloopt op supermarkten, zal ook in de horeca het aandeel toenemen. Naar verwachting zal binnen 5 jaar de helft van out-of-home consumptie vegetarisch zijn. Dit komt doordat mensen steeds vaker vega en vegan alternatieven uit de supermarkt tegenkomen en uitproberen, waardoor de perceptie rondom deze producten verbetert. Waar vega(n) alternatieven voorheen nog gezien werden als duur of lager in kwaliteit dan dierlijke producten, verandert deze houding snel. 
 
Redenen om vegetarisch te eten
Maar waarom zouden mensen minder of zelfs helemaal geen dierlijk vlees willen eten? Alhoewel de reden voor iedereen natuurlijk kan verschillen, zijn er een aantal veelvoorkomende thema's. Zo kan het gaan om smaak of om een toenemende bezorgdheid rondom dierenwelzijn, het milieu, of de eigen gezondheid. Echter, waar in het verleden het dierenwelzijn veelal uitsluitend de keuze bepaalde, gaat het tegenwoordig vaak om een totaalbeeld.

Belangrijkste reden om geen vlees te eten
47,8%              Dierenwelzijn
20,1%              Klimaat / milieu
12,7%              Gezondheid
12,6%              Geen behoefte / niet lekker

Belangrijkste reden om minder vlees te eten
25,2%              Geen behoefte / niet lekker
23,5%              Gezondheid
15,9%              Dierenwelzijn
14,7%              Klimaat / milieu

bron: Centraal Bureau voor de Statistiek

"Als ondernemer moet je allereerst beseffen dat het aantal mensen in Nederland dat volledig vega en vegan eet momenteel nog een vrij kleine groep is. Het kan daarom misschien nog niet interessant zijn om volledig over te gaan op vega en vegan. Wees echter wel bewust van de invloed die zij hebben. Groepen willen namelijk graag uit eten waar al hun vrienden en familie een goede keuze hebben. Veganisten, vegetariërs (maar zeker ook pescetariërs en flexitariërs) beslissen mee waar zij gaan eten en een menukaart die niet rekening met hen houdt, zal klanten kosten. Het belangrijkste hierbij is om plantaardige gerechten te serveren die vooral heel erg lekker zijn en er aantrekkelijk uitzien en dit vervolgens goed te communiceren aan uw gasten door middel van pakkende namen en afbeeldingen", aldus Van Gelder.

Voor meer informatie
Van Gelder Groente en Fruit
Krommeweg 10
2988 CB Ridderkerk
+31 (0)6 17 94 65 50
info@vangeldernederland.nl         
www.vangeldernederland.nl    


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.