Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Belangrijkste uitdaging Griekse kiwi-exporteurs is overaanbod en lage vraag"

Volgens George en Christos Kolios van Griekse kiwi-exporteur Kolios S.A., is het kiwi-seizoen in Griekenland tot dusver erg uitdagend geweest, met hogere prijzen en een overaanbod uit Italië en Griekenland. "Wij zijn de franchisegever van Soreli kiwi in Griekenland en een van de belangrijkste telers van Hayward en Soleri kiwi's in Griekenland. Dit was vanaf het begin een zeer uitdagend seizoen voor zowel de groene als de gouden Soreli kiwi. De belangrijkste kenmerken waren de gestegen teeltkosten door hogere transportkosten, duurder verpakkingsmateriaal, duurdere arbeid en natuurlijk hogere elektriciteitskosten. Verder zagen we lage prijzen voor de kiwi's en een lagere marktvraag sinds het begin van het seizoen, en een overaanbod uit de belangrijkste productielanden Italië en Griekenland."  

Kolios: "De kiwi-oogst zal kleiner zijn in termen van geoogste kilo's, omdat de kiwi's kleiner is. Qua gewicht betekent dit dat er dit seizoen 15% minder kiwi's zullen zijn. Gemiddeld zijn er twee kalibers kleiner geworden. Ongeveer 15-20% van de oogst bestond uit ongewoon klein fruit, kaliber 42-46. Voor Kolios concentreren we onze verkoop op overzeese markten. Onze belangrijkste markten zijn Zuid- en Noord-Amerika, Zuidoost-Aziatische markten zoals China, Indonesië, Thailand, Maleisië en Zuid-Korea, en een paar markten in Noord-Afrika."

Een van de grootste uitdagingen voor kiwihandelaren zijn nieuwere spelers op de markt, die hun product onder de maat verkopen, met mindere kwaliteit, stelt Kolios: "Naar mijn mening is het grootste probleem de aanwezigheid van veel handelaren die de kiwimarkt niet goed kennen. Zij bieden meestal lage prijzen, maar uiteindelijk is hun fruit niet zo goed. Wij hebben dit soort concurrentie het hoofd geboden via onze bedrijfscultuur: Wij bieden een constant product van hoge kwaliteit met merkherkenning. We cultiveren een trouwe klantenkring die ons ondersteunt en we hebben het grootste respect voor onze telers, werknemers en klanten."

Om het overaanbod in Europa het hoofd te bieden, heeft Kolios zich gericht op overzeese markten, wat een grotere uitdaging was dan het transport naar Europese markten. "De belangrijkste uitdaging voor de meeste kiwi-exporteurs is het overaanbod en de lage vraag in Europa. Wij hebben dit probleem overwonnen door voornamelijk overzee te exporteren. Zeker, de markten buiten de EU zijn uitdagender en veeleisender door de strengere kwaliteitseisen van de plaatselijke autoriteiten, maar ook door de langere transittijd die nodig is om daar aan te komen. Het transport kan tussen de 21 en 40 dagen in beslag nemen, wat riskanter is voor het fruit. Dankzij onze zeer hoge kwaliteitsnormen en ons verticale productieschema kunnen wij al heel lang met succes aan landen buiten de EU leveren."

Vooruitblikkend hoopt Kolios dat de kiwimarkt zal aantrekken nadat Fruit Logistica heeft plaatsgevonden. "Gezien de huidige economische situatie, met een zeer hoge inflatie en een zwakke vraag, is het erg moeilijk om iets met zekerheid te voorspellen. We verwachten dat de markt tot eind januari ondermaats zal blijven presteren. We zullen begin februari, na Fruit Logistica, zien of er een ommekeer komt."

Voor meer informatie:
Christos Kolios and George Kolios
Kolios Company S.A
Tel: +30-26810-52365
Email: [email protected] 
www.koliosfruit.gr/en/  

Publicatiedatum: