Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Patrick Hasaj van Conscience Primeur:

"Ik wil dat we de Grand Frais van de diverse stadscentra worden"

Met veel passie en een oprechte liefde voor AGF-producten is Patrick Hasaj met het oprichten van een aantal Conscience Primeur-winkels in Frankrijk een tijdje geleden aan een heus ondernemersavontuur begonnen. Binnenkort heeft het departement Essonne er acht.

Patrick omschrijft zichzelf als een "ouderwetse groenteboer" en is al sinds zijn 13e, toen hij in Rungis begon, actief in de AGF-wereld. "Ik heb altijd in het vak gezeten en vind het jammer dat in de loop der jaren de echte groenteboeren zoals die van 20 jaar geleden uit het straatbeeld zijn verdwenen. Tegenwoordig worden AGF-producten niet meer gerespecteerd en gewaardeerd, de race om de gunstigste prijzen is veel belangrijker geworden. Daarom wilde ik een paar jaar geleden met het opzetten van een keten Primeur Ethique-winkels mijn eigen stijl creëren. Deze winkels richtten zich uitsluitend op biologische producten. Maar: hoewel de producten die er verkocht werden 100% biologisch waren, waren ze ook 100% te duur. Dit kwam niet overeen met mijn wens om iedereen toegang te geven tot goede en gezonde biologische producten. Ik heb de keten daarom een paar maanden geleden verkocht om vervolgens een keten Conscience Primeur-winkels op te kunnen zetten."

"We moeten weten hoe we onze telers en consumenten blij kunnen maken"
Met de Conscience Primeur-winkels wilde Patrick goede lokale en seizoensgebonden producten, geteeld met passie en respect voor het milieu en de mensen die ze telen en consumeren, toegankelijk maken voor iedereen. "80-90% van de producten komen uit Frankrijk zelf. Ik heb mijn telers geselecteerd op basis van hun waarden en hun werkwijze. Sommige telers telen 100% biologisch, andere telers niet, maar we kijken altijd verder dan de etiketten. Voor ons is het het belangrijkst dat de telers op een gezonde manier goede producten telen. Een van onze telers houdt zich al acht generaties lang bezig met het telen van groenten. Het telen van groenten is zijn leven. Het is werk dat beter moet worden gewaardeerd en waar niet snel veel voor zal worden betaald. Soms betaal ik onze telers op bepaalde plaatsen meer dan die op andere plaatsen, maar wat ze ook door ons betaald krijgen, ze moeten hoe dan ook blij met ons zijn."

"De telers zelf weten op hun beurt precies op welke manier ze ons blij kunnen maken. Ik heb Poolse appelen aangeboden gekregen voor
€ 0,50 euro, maar die vraagprijs is niet eens denkbaar, ik heb uitstekende appelen op een uur afstand van mijn huis. Dus de ene keer betaal ik inderdaad wat meer voor een product, maar de andere keer betaal ik voor een product wat minder dan gemiddeld. Dit is ook de manier waarop consumenten blij gemaakt kunnen worden: door ze goede producten aan te bieden tegen betaalbare prijzen. Uiteindelijk wint dan iedereen."

"Er is niets mooiers dan een AGF-product"
Precies hoe Patrick AGF-producten promoot, wilde Patrick met zijn concept Conscience Primeur een heel universum creëren: "Wanneer klanten in onze winkels komen, wil ik dat ze zich in een boomgaard wanen, dat ze de speciale en mooie sfeer voelen die inherent is aan die van de AGF-wereld. Niets is mooier dan een AGF-product. Investeren in meubilair is niet nodig, want de producten spreken voor zich. De groenten worden op de meest eenvoudige pallets geplaatst. Door ze op een bepaalde manier te plaatsen en te presenteren  proberen we hun waarde te vergroten."

"Ik besteed ook veel aandacht aan training. Ik zoek vooral mensen die leergierig zijn en mensen aan wie ik deze passie voor het vak en het product kan doorgeven. Het vak is niet elke dag even gemakkelijk, want op het eerste gezicht lijkt de handel in AGF-producten niet de meest aantrekkelijke. De AGF-wereld is vrij hard en niet heel lucratief gezien het werk dat ermee gemoeid is, maar uiteindelijk is het zo menselijk, aandoenlijk, leerzaam en buitengewoon! Het vak van een groenteboer is ondanks alles verreweg het mooiste vak ter wereld."

Een algehele heroverweging met betrekking tot de prijzen is noodzakelijk
Hoewel Patrick nooit met de telers over prijzen onderhandelt, zegt hij dat hij hard is voor de groothandelaren en retailers. "Tegenwoordig zijn de prijzen die groothandelaren en retailers vragen verbijsterend. Dit is een schande en precies wat onze handel om zeep helpt. De biologische sector stort mede daardoor in. Om hieraan een einde te maken is een algehele heroverweging met betrekking tot de prijzen noodzakelijk. De standaardisatie van AGF-producten brengt ook veel schade toe aan het beroep. Veel telers proberen daarom korte ketens te ontwikkelen om ook die AGF-producten te kunnen promoten die niet precies beantwoorden aan de door de supermarkten opgelegde standaard afmetingen. Een appel kan namelijk klein, maar zeer smaakvol zijn en daardoor zeer geschikt zijn al een appel voor kinderen."

"Deze prijs- en standaardisatiewedloop zet professionals ertoe aan groter te worden om de kosten te drukken. Dit gaat echter ten koste van de kwaliteit. Ik wil daarom iets anders met de Conscience Primeur-winkels. Mijn doel is om ooit met 100% directe telers te werken en de Grand Frais van de diverse stadscentra te worden, maar dan wel met mijn eigen kwaliteitscriteria. We moeten terug naar de kern van ons vak, terug naar het respect en de passie voor de AGF-producten. Als dat gebeurt, is er een plek voor iedereen.

Voor meer informatie: 
Patrick Hasaj
Conscience Primeur
Tel. : +33 (0)7 69 64 51 16
hasaj@hotmail.fr 

Publicatiedatum: