Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Focus op Noorwegen, Finland en Duitsland

Online supermarkt Oda haalt 1,5 miljard Noorse kroon op

Oda, de grootste Noorse online supermarkt, ontvangt 1,5 miljard Noorse kroon (145 miljoen euro) aan vers kapitaal van nieuwe en bestaande investeerders en consolideert daarmee zijn positie in de Europese online levensmiddelenhandel. Het extra kapitaal moet de marktpenetratie in Noorwegen, Finland en vanaf 2023 Duitsland, stimuleren en meer mensen een eenvoudige, stressvrije toegang tot betaalbare boodschappen mogelijk maken. Met zijn efficiënte logistieke systeem spaart Oda waardevolle bronnen binnen de leveringsketen van levensmiddelen en wil het bedrijf zijn onlinehandel duurzaam winstgevend maken, aldus het bedrijf.


Van links naar rechts: Staffan Mörndal (partner, Verdane Capital), Karl Munthe-Kaas (medeoprichter en CEO, Oda), Kristin Thornes Woldsdal (Managing Director, Oda Noorwegen), Vegard Aakre Vik (medeoprichter en CFO, Oda), Martin Gjølme (partner, Summa Equity).

"Oda denkt opnieuw na over de levensmiddelenhandel, daarvan zijn wij onder de indruk. Dankzij zijn efficiënte logistieke systeem en leveringssysteem maakt Oda de onlinehandel in levensmiddelen zowel duurzaam als winstgevend. Oda reduceert levensmiddelafval en emissies aanzienlijk in vergelijking met inkopen doen in de stationaire supermarkt. Het businessmodel heeft enorm potentieel en wij kijken ernaar uit om bij te dragen aan de verdere groei van Oda”, aldus Martin Gjølme van Summa Equity en Staffan Mörndal van Verdane.

Als pure online supermarkt zijn de processen van Oda ontworpen om bronnen te besparen: met korte leveringsketens en geoptimaliseerde processen ontstaat er bij Oda tot wel drie keer minder levensmiddelafval dan in de stationaire retail. Het doel van Oda is om inefficiënties in de leveringsketen voor levensmiddelen te elimineren en een structurele verandering in de wereldwijde levensmiddelen-industrie op gang te brengen, waarin jaarlijks tot wel 40% van alle levensmiddelen verloren gaat of verspild wordt. De financieringsronde bevordert hierdoor het bereiken van het VN-duurzaamheidsdoel 12, die onder andere oproept tot een halvering van het wereldwijde levensmiddelafval tegen 2030.

Samen injecteren de investeringsmaatschappijen Kinnevik, Verdane Capital en Summa Equity in totaal 1,5 miljard Noorse kroon aan nieuw kapitaal in het bedrijf. Bestaande investeerders Rasmussen Group, Prosus en Kinnevik nemen ook deel aan de financieringsronde en dragen nog eens 621 miljoen Noorse kroon bij via de conversie van een converteerbare lening. De post-money waardering van Oda bedraagt als gevolg van de financieringsronde circa 3,5 miljard Noorse kroon.

Winstgevend op de thuismarkt
Oda werd in 2013 opgericht om het dagelijks leven van mensen te vergemakkelijken met handige boodschappenleveringen direct aan hun huisdeur. In de afgelopen negen jaar heeft Oda in Noorwegen een succesvolle en winstgevende onlinehandel in levensmiddelen opgebouwd.

"In 2021 behaalden we in Noorwegen een bedrijfswinst van 29 miljoen Noorse kroon, een concreet bewijs dat ons businessmodel werkt. Bovendien is onze omzet in Noorwegen in de afgelopen maanden vergeleken met dezelfde periode vorig jaar met 15 tot 20 procent gestegen, en dat in een tijd waarin de onlinehandel krimpt”, zegt Kristin Thornes Woldsdal, Managing Director van Oda Noorwegen. "In het afgelopen jaar hebben we in Noorwegen onze prijzen verlaagd om de concurrentie op de discountmarkt bij te kunnen benen. Dit heeft een positief effect gehad op ons klantenbestand en de omzet. Klanten van Oda hebben nu toegang tot nog meer betaalbare, hoogwaardige levensmiddelen."

Ondanks de moeilijke situatie op de kapitaalmarkt haalt Oda in de huidige financieringsronde in totaal 2,1 miljard Noorse kroon aan vers eigen kapitaal op bij bekende Noorse investeerders.

"Summa, Verdane en Kinnevik zijn sterke partners voor de lange termijn met bijzondere aandacht voor bedrijven die ernaar streven om de wereldwijde handelssystemen duurzame vorm te geven. Hun steun bevestigt niet alleen dat ons businessmodel een frisse wind in de levensmiddelenhandel brengt, maar ook onze focus op duurzame groei. Ik ben ook blij dat onze bestaande investeerders Rasmussen Group en Prosus ons blijven ondersteunen. Oda is nu goed gepositioneerd voor verdere gerichte groei in Noorwegen, Finland en Duitsland", zegt Karl Munthe-Kaas, medeoprichter en CEO van Oda.

Focus op Noorwegen, Finland en Duitsland
In 2021 bereikte Oda een omzet van 2,47 miljard Noorse kroon, een stijging van 25 procent ten opzichte van het voorgaande jaar (1,98 miljard Noorse kroon). Bovendien investeerde Oda meer dan 380 miljoen Noorse kroon in de schaalvergroting van zijn eigen logistiekplatform en de internationale expansie: in 2021 ging Oda in Finland van start; de toetreding tot de Duitse markt volgt begin 2023. 

Het doel van Oda is om zo snel mogelijk ook op de internationale markten een winstgevende groeikoers in te zetten: "Wij hebben onze aanpak voor de verdere internationale expansie aangepast aan de huidige marktomstandigheden. Oda's focus ligt op winstgevende groei in Finland en Duitsland voordat we andere markten betreden”, zegt Karl Munthe-Kaas. "Met het nieuwe kapitaal zijn we goed gepositioneerd om veranderingen in de levensmiddelindustrie te blijven stimuleren en het dagelijks levens van onze klanten in Noorwegen, Finland en vanaf januari ook Duitsland, eenvoudiger en minder stressvol te maken.”

Voor meer informatie:
oda.com/de

Publicatiedatum: