Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"90% van verse knoflook in VS ligt als gepelde teentjes in schap"

"Vanaf 2023 ook gepelde knoflookteentjes in Europese retail"

De teelt van twee typische basisgroenten in Spanje wordt dit jaar – net als van een uitgebreide lijst andere groenten – sterk beïnvloed door de weersomstandigheden. 

"De opbrengst van ui en knoflook zal volgens mijn raming in beide gevallen met 30% zijn gedaald", zegt Rafael Polo van Grupo Comercial Polo. "Op dit moment is er wereldwijd een enorme vraag naar uien. Brazilië, de Verenigde Staten, Panama, Dubai en nog vele andere landen trekken aan onze mouw, maar de hitte, het gebrek aan regen in belangrijke teeltgebieden en hevige stormen in het oosten van Spanje zijn niet zonder gevolgen geweest voor de oogst."

"Ook in de knoflookteelt hebben we flinke verliezen geleden. We hebben geen goed seizoen gehad: de volumes zijn niet omvangrijk en de maten vallen erg klein uit. We hebben heel weinig grove maten, waar de Europese markt om vraagt, en zelfs relatief weinig product van gemiddeld kaliber, wat gebruikt wordt voor de netjes. Zeer kleine knoflookbollen, met maten van 37-45 mm en 45-50 mm, hebben we in overvloed. Daar zullen we een geschikte markt voor moeten vinden."

Industrieknoflook naar bedrijven in Oost-Europa 
"We zetten onze knoflook voornamelijk op de Spaanse markt af, maar we werken samen met telers en markten over de hele wereld. Op dit moment verkopen we bijvoorbeeld ook knoflook uit Chili op de Braziliaanse en Canadese markt. We hebben klanten in Indonesië en Zuid-Afrika die knoflook uit China vragen. Dat is vooral een prijskwestie. We passen ons dus altijd aan aan wat onze klanten vragen", merkt Rafael op. "Daarnaast proberen we steeds ook nieuwe producten aan te bieden."

"Spanje is gespecialiseerd in verse knoflook en er zijn geen grote bedrijven die zich aanpassen aan de behoeften van de verschillende markten, bijvoorbeeld om poeder of andere bewerkte producten te produceren. Onze industrieknoflook moeten we verkopen aan bedrijven in Oost-Europa. Maar in tijden als deze, met grote hoeveelheden knoflook van kleine maten waar geen markt voor is, zouden we bedrijven moeten hebben die waarde aan het product kunnen toevoegen."

"In landen als de Verenigde Staten wordt meer dan 90% van de verse knoflook geconsumeerd in de vorm van gepelde teentjes. Slechts 10% wordt als bol op de markt gebracht. En dat is precies ons doel bij Grupo Comercial Polo: de gepelde teentjes in het schap krijgen op Europees niveau. Dit product zie je al verschijnen in de horeca, maar nog niet in de retail."

"In Europa is de knoflookconsumptie nog grotendeels traditioneel, maar we hebben vertrouwen in dit innovatieve formaat. Denk maar aan de salades: jaren geleden moest je alle ingrediënten kopen en die zelf klaarmaken, tegenwoordig vind je kant-en-klare salades in alle supermarkten."

Grupo Comercial Polo verkoopt een breed productportfolio in meer dan 40 landen en heeft een professioneel verkoopteam op verschillende continenten van waaruit het telers en klanten adviseert omtrent nieuwe voorstellen met toegevoegde marktwaarde, legt Rafael uit. "We denken globaal en we zijn een internationaal bedrijf, dus we staan helemaal open voor alle markten. We beschikken over veel informatie en we weten precies welke veranderingen er spelen en waarheen de markten zich bewegen."

"We zijn al volledig voorbereid om onze gepelde teentjes in de lente van 2023 te lanceren op Europees niveau", kondigt Rafael Polo aan.

Voor meer informatie:
Rafael Polo
Grupo Comercial Polo
Tel: +34 629 859 919 (Spanje)
gerencia@grupocomercialpolo.com
https://zhadobinagarlic.com

Publicatiedatum: