2e AGF Marketing Event Nima

Succesvol innoveren in het AGF-schap

Dat er al jarenlang een enorme kans ligt voor de AGF-sector om de consumptie van hun producten te verhogen, weet iedereen. De consumptie kan zeker verdubbelen. In hoeverre innovatie van het AGF-schap daaraan een bijdrage kan leveren, stond centraal op het 2e marketing event op de HAS Green Academy in Den Bosch. Het event werd georganiseerd door NIMA Foodchain & Agrimarketing in samenwerking met het GroentenFruit Huis.

Klik hier voor de fotoreportage



De aftrap werd gegeven door Koen Drewers, strategic insightst analist bij IRI in vogelvlucht de marktontwikkelingen schetste. Door Covid-19 zijn de supermarktomzetten geboost. Nu we terug naar normaal zijn gegaan blijven enkele gewoontes hangen. Binnen AGF is alleen groente in volume is gestegen vergeleken met pre-Covid. Binnen aardappelen en fruit stijgen de bewerkte varianten en gemak wordt steeds groter en dan met name de mentale convenience (verspakketten).
Door inflatie zijn de supermarktprijzen van AGF vrijwel allemaal hoger, en dalen de volumes. Opvallend is dat er nog geen sprake lijkt te zijn van downtrading op biologische AGF, die winnen nog in aandeel, voornamelijk in fruit.

Aannemend dat trends uit de VS over een aantal jaar ook in Nederland/Europa landden, liggen er voor de verdere toekomst wellicht kansen voor: dragonfruit, sumo tangerines, papaja en pluot plums. Die soorten zijn grote stijgers in de VS, maar worden in Nederlandse supermarkten nog niet of nauwelijks verkocht. Ook vallen de vele introducties van producten in het KW-schap op waarbij het hoofdbestanddeel reststromen van groenten en fruit zijn.

Maurice Wubben, zelfstandig versmarketeer, blikte terug op Floriade waar hij veel consumenten sprak. Zijn analyse: wil je de consumptie van AGF verhogen moet je met een product komen dat onbedaarlijk lekker is. Mensen weten heus wel dat AGF goed is voor hun gezondheid, er zijn te vaak teleurstellingen in het AGF-schap die consumenten weerhouden meer te kopen.

Na de introductie van de gewassen aardappel is het kilootje aardappelen een van de key innovaties geweest van Leo de Kock, vertelde sales director Mariska Werring. Waarschijnlijk is dat kilootje de reden dat Leo de Kock nog bestaat, zo vertelde ze. Ook de introductie van stoomverpakkingen en robuuste en biologische nieuwe rassen zijn belangrijk voor het bedrijf. Succesvol innoveren is niet gemakkelijk, het vergt samenwerking in de keten, kennis van de markt, timing, investeringen, de vrijheid om out of the box te kunnen denken en ook nog eens een portie geluk.

Why waste great taste? Daarover vertelde Michel Wouda van FoodFellows. Dat bedrijf is opgericht door Harvest House om de reststroom aan tomaten en paprika’s te verwaarden. Dat gebeurt zowel door het maken van tomatensausen voor retail als het produceren van halffabricaten voor foodservice. Michel schetste de lastige weg naar het retailschap waar een nieuw merk of product slechts twee maanden de tijd krijgt om zich te bewijzen. Foodservice staat meer open voor nieuwe producten, mits je goed kan meedenken in hun processen.

Dat het een uitdaging is om in retail voet aan de grond te krijgen, beaamde ook Anne Hamerlinck van Driscoll’s. De bessenpioniers uit de VS timmeren een tiental jaar aan de weg in Europa met een uitgekiende categorievisie voor bessen, die retail niet zomaar overneemt. Belangrijke trends om op te innoveren zijn volgens Annemarie plasticvrije verpakkingen, wat Driscoll’s al heeft gerealiseerd, lokal for lokal productie en het uitbouwen van biologisch. De nieuwste ontwikkeling in Amerika zijn bessen met een nieuw verrassend smaakprofiel die aan lijken te slaan.



Laatste spreker was Antien Zuidberg, lector Design Methoden in Food aan de HAS, die de ruim 70 deelnemers meenam in de visie van de HAS op succesvol innoveren door middel van verleiden. De zogenaamde Verleidingstoolbox bevat gereedschappen om je propositie verleidelijker te maken en om op ethische wijze het gedrag van mensen te stimuleren en te ondersteunen naar gezond en duurzaam voedsel. Onderzoek op de HAS wijst uit dat het mogelijk is om gedrag door verleidingen (nudges) op weg te helpen, maar dat gedragsveranderingen iets zijn van de lange adem.

Klik hier voor de fotoreportage


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.