Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BASF houdt in Spanje bijeenkomst exclusief aan dit ras gewijd

Hoe neerwaartse trend van Piel de Sapo meloen keren?

De tak tuinbouwzaden van BASF, die op de markt actief is onder het merk Nunhems, heeft afgelopen donderdag 24 november de Spaanse Piel de Sapo meloentelers en -verkopers uitgenodigd om de huidige situatie van dit fruit te analyseren en een aantal mogelijkheden voor verdere groei te presenteren. De bijeenkomst vond plaats in Murcia en kon rekenen op een bijdrage van Javier Iglesias en Rodolfo Vidal, analisten bij marktonderzoeksbureau Kantar, die een gedetailleerde "röntgenfoto" van de Spaanse markt en het consumentenprofiel hadden gemaakt. 

"Meer dan 70% van de Piel de Sapo consumenten is ouder dan 50 jaar", aldus de analisten. Ze gaven hiermee aan dat er zich een "verjonging" van de categorie opdringt, vooral ook omdat de meloen elke zomer meer concurrentie ondervindt van overzees fruit, zoals mandarijn of avocado. "De markt is geconcentreerd in Andalusië en de oostkust van Spanje, terwijl er nog steeds uitstekende groeimogelijkheden liggen in de rest van de regio's."

"Het voorgesneden product overtuigt de consument niet, maar er is wel interesse in maten die meer in overeenstemming zijn met de huidige omvang van de huishoudens. Kleinere maten met een even goede kwaliteit vertegenwoordigen een belangrijke kans."

Weerstanden, smaak en naoogst
Zonder de evolutie van de Piel de Sapo markt uit het oog te verliezen, blijft BASF bij de veredeling focussen op smaak. "Daar valt niet over te twisten", zegt Juan Pedro Pérez, verantwoordelijke meloen en watermeloen voor EMEA bij BASF, die niet aarzelde om te wijzen op het verlies aan smaakkwaliteit als een van de oorzaken van "de neerwaartse trend" in deze categorie. 

"Het zoeken naar grotere resistenties als een garantie op een winstgevende teelt is de tweede pijler die de ontwikkeling van nieuwe rassen ondersteunt. Na het vinden van resistentie tegen het New Delhi-virus (ToLCNDV) en het op de markt brengen van de eerste commerciële rassen, wordt momenteel de blik gericht op resistentie tegen echte meeldauw en bladluis", leggen ze uit bij BASF.

Ten slotte zijn de experten van BASF er zich van bewust dat op de wereldmarkt het product buiten het seizoen belangrijk blijft en daarom blijven ze de houdbaarheid verbeteren, "zonder in te boeten aan kwaliteit of smaak", aldus Pérez. "We moeten de perfecte balans vinden tussen smaak en houdbaarheid."

Een marktconform assortiment
Als nieuwste Piel de Sapo vermeldt BASF een ras als Rockero F1, "dat heeft bewezen een allrounder te zijn, aangezien het erg goed functioneert in Spanje, Senegal en zelfs Brazilië." Kumara F1 vervolledigt dan weer, samen met Kudoru F1, de Kukino lijn van mini Piel de Sapo meloenen. 

Voor meer informatie:
Nunhems
Tel: +34 950 497 776 (Spanje)
nunhems.customerservice.es@vegetableseeds.basf.com
www.nunhems.com

Publicatiedatum: