Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kingsly Kwalar van OPTIMIZ

"Exporteurs hoeven hoop niet te verliezen om schade als gevolg van vertragingen te claimen"

"Overal ter wereld nemen de verliezen als gevolg van vertragingen in het maritieme transport toe. Maar", zo zegt Kingsly Kwalar, oprichter van OPTIMIZ, "het is een vergissing om te denken dat de rederijen altijd vrijuit gaan."

Kingsly heeft zojuist een ontmoeting gehad met Zuid-Afrikaanse exporteurs die hem vertelden over hun frustratie over de staking in de haven, die inmiddels al van de baan is.

"Sommigen van hen zien hogere kosten opdoemen omdat ze hun containers moeten omleiden naar Namibië of Mozambique in de hoop Rotterdam op tijd te bereiken. Fruitverzekeraars klaagden over een aanzienlijk tekort aan vaardigheden op de markt, vooral wat kwaliteitscontrole betreft", vertelt hij.

"Alle hoop lijkt verloren voor schadeclaims omwille van vertragingen, aangezien het gebruikelijk is dat rederijen dergelijke claims afwijzen."

Het bedrijf dat Kingsly heeft opgericht, OPTIMIZ, stelt dat, als een exporteur over al het vereiste bewijs beschikt in geval van een claim, de zaak niet bij voorbaat verloren is. Ook wijst hij erop dat een aanzienlijke hoeveelheid schade het gevolg is van menselijke fouten.

Gemakkelijk de schuldvraag oplossen voor schade aan fruit
In 2020 werd OPTIMIZ opgericht om internationale handelaren in staat te stellen hun containerlading op afstand te inspecteren en hun claimprocessen te automatiseren. 

Om exporteurs te helpen bij hun beslissing of ze een claim als gevolg van vertraging willen indienen, heeft OPTIMIZ het Delay Claims Quadrant ontworpen, een eenvoudig document voor belanghebbenden dat helpt te zien of er al dan niet een goede zaak tegen de rederij in kwestie is.

Foto: OPTIMIZ

"Een rapport over de kwaliteit en oorzaak van schade aan fruit van een kwaliteitsinspectiebureau in Europa kost zo'n € 1.000 tot € 1.500. Met ons systeem kost zo'n keuring slechts € 10", zegt hij. "In plaats van achterwaarts te werk te gaan om de oorzaak van het verlies te bepalen, stellen we ketenpartners in staat om relevante en objectieve gegevens over de toestand van de lading in de toeleveringsketen te verkrijgen, waardoor het heel gemakkelijk wordt de schuldvraag op te lossen." 

Inspecties op afstand voor en na verzending
Tijdens een onlangs gehouden ontbijtbijeenkomst in Johannesburg over het thema 'Het verzekeren van bederfelijke producten in een volatiele markt' (samengesteld door Lebogang Rahlao, directeur van verzekeringsmakelaar Nacora in samenwerking met Kuehne & Nagel, OPTIMIZ en StilFresh) werd verzekeringsmakelaars en verzekeraars de nieuwe app OPTIMIZ Desktop Survey voorgesteld. 

Deze innovatieve oplossing stelt fruitexporteurs en hun verzekeraars in staat om de behandeling, kwaliteit en staat van hun producten op afstand te inspecteren, voor en na verzending, waardoor hun interne proces voor het verzamelen van bewijsmateriaal van oogst tot vervoer in de container wordt gestroomlijnd. Een rapport over een lading omvat foto's, video's en korte tekst samen met metagegevens die de echtheid van de verzamelde informatie waarborgen. Waar nodig kan dan ook het oordeel of de conclusie van een geautoriseerde kwaliteitsinspecteur aan het rapport worden toegevoegd.

"Je geeft het containernummer op en onze app voert een zoekopdracht uit op het systeem van de rederij om de container-geschiedenis op te halen", legt hij uit. Op deze manier is de locatie van een container zichtbaar voor de exporteur of teler zonder dat die gegevens ergens anders gezocht of gekocht moeten worden.

Verzekeraars kunnen meer en betere informatie verkrijgen over hun risicoblootstelling, terwijl de app ook kwaliteitsinspecteurs aanspreekt, omdat het hen in staat stelt meer werk buiten hun normale geografische gebied op zich te nemen en tegelijkertijd op reiskosten en administratief werk te besparen.

Kingsly heeft ervaring in de scheepvaart door gewerkt te hebben voor een Griekse reder in Londen. Later werd hem een job aangeboden in Argentinië, waar hij, zoals hij zelf zegt, "van kant wisselde" om Latijns-Amerikaanse fruitexporteurs en verzekeraars te helpen met hun claims en risicobeheer.

Vier jaar later verhuisde hij naar Zuid-Afrika en richtte hij StilFresh op toen hij zag dat er nood was aan Afrikaanse claimexperts voor het oplossen van de problemen van Afrikaanse exporteurs.

Voor meer informatie:
Kingsly Kwalar
OPTIMIZ
Tel: +44 49 160 343 9696 (VK)
king@optimiz.claims
www.optimiz.claims

Publicatiedatum: