Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fruitimporteur Bananen+Frucht uit Zürich maakt gebruik van composteerbare bananenetiketten

"Tegengaan dat etiketten uiteindelijk als milieuschadelijk microplastic in de grond terechtkomen"

Fruithandelsonderneming Bananen+Frucht uit Zürich maakt sinds kort gebruik van composteerbare etiketten voor het gehele Ecuadoraanse bananenassortiment. "Gebruikelijke stickers op de bananen belanden meestal bij het compost en raken uiteindelijk als milieuschadelijk microplastic in de grond. Wij willen dit tegengaan met composteer-bare, duurzame stickers die niet meer van de bananen verwijderd hoeven te worden. Wij hebben voor de composteerbare stickers gekozen omdat we het gevoel hebben dat dit een stap in de goede richting is", zegt Thomas Hug, directeur van Bananen+Frucht, dat gevestigd is op de Engrosmarkt in Zürich.

Global Fresh Trading, een vaste partner en leverancier van bananen, waarvan alle Ecuadoraanse bananen af worden genomen, had de oplossing paraat dankzij de composteerbare etiketten. "Daarom is vanaf nu ons gehele bananenassortiment dat we bij onze partner inkopen, zowel biologische Max Havelaar als conventionele bananen, van composteerbare stickers voorzien", vervolgt Thomas. Met deze toekomstgerichte stap hoort Bananen+Frucht tot één van de weinige bedrijven die bananen met composteerbare stickers aan kan bieden. Als de eerste ervaringen met composteerbare stickers goed zijn, streeft het bedrijf ernaar om dit onderwerp samen met partners en leveranciers ook bij andere fruitsoorten op te pakken, bevestigt het bedrijf.


'Composteerbare verpakkingen zijn de toekomst'
Naast duurzaamheid bieden de etiketten de afnemers van het bedrijf uit Zürich nog andere extra voordelen. "Met dit etiket heb je een interessant unique selling point waarmee je concurrenten een stap voor bent. De klanten weten het ook te waarderen dat het moeizame verwijderen van het etiket nu niet meer nodig is. Wat ook bijzonder gunstig is voor deze oplossing, is dat het overstappen op composteerbare etiketten slechts met geringe extra kosten per doos bananen gepaard gaat, kosten die wij als Bananen+Frucht voor onze rekening nemen. Het was voor ons vooral belangrijk dat de kwaliteit van de stickers ook na het leveren van de rijpe bananen constant blijft, wat het geval is. De reacties die we al hebben ontvangen van retailers en groothandelaren zijn ronduit positief."

Ook samenwerkingspartner Global Fresh Trading is blij met de marktlancering van de etiketten in Zwitserland. "Bij Max Havelaar-bananen gingen bio en duurzaamheid al van oudsher hand in hand, maar ook in de conventionele sector winnen duurzame verpakkingen nu snel aan betekenis, wat door de nieuwe wetgeving nog verder gestimuleerd zal worden. Vanaf 2023 mogen ook in Zwitserland bij bepaalde producten alleen nog maar biologisch afbreekbare verpakkingen gebruikt worden. Composteerbare verpakkingen zijn de toekomst en wij fruithandelaren moeten vroeg of laat rekening houden met deze ontwikkeling." 


Grote vraag naar producten op instapniveau
Bananen+Frucht houdt zich al sinds 1939 met de import en distributie van zuidvruchten bezig. Tegenwoordig staat de banaan bekend als de favoriete fruitsoort van de Zwitserse bevolking en is het haast een basisvoedingsmiddel. "Deze hoge status van de banaan merkten we ook duidelijk tijdens de lockdown. De vraag naar bananen is onafgebroken stabiel, ondanks hoge vracht- en inkoopkosten. De inflatie verloopt lineair ten opzichte van de verschillende bananensegmenten. Als de vraag naar bio er is, zijn we vol vertrouwen dat we het volume van de bio-bananen kunnen verhogen."

Het management van Global Fresh Trading voegt hieraan toe: "Door de inflatiestijging en hoge energiekosten zullen de consumenten naar alle waarschijnlijkheid steeds meer voor basisvoedingsmiddelen, oftewel producten op instapniveau qua prijs, kiezen. Bio-, fairtrade- en Demeter-bananen evenals exotisch fruit zullen in dit geval aan marktaandelen verliezen ten gunste van conventionele bananen. Dit zal de trend richting composteerbare verpakkingen echter niet beïnvloeden, aangezien het geen vrijwillige beslissing van de afzonderlijke retailers betreft, maar om een noodzakelijk stap gaat." 




Op de levendige Engrosmarkt in Zürich Altstetten is al vele jaren het hoofdkantoor van Bananen+Frucht gevestigd. Naast bananen houdt het bedrijf zich ook bezig met de distributie van zuidvruchten en exoten.



Global Fresh Trading betrekt haar bananen van de Palmar Corporation, een coöperatie met meer dan 3.000 medewerkers en in totaal 147 telers. De coöperatieve onderneming richt zich op sociale projecten en duurzame initiatieven om altijd aan de huidige maatschappelijke eisen te voldoen.

Foto's: Corporación Palmar Ec 

Voor meer informatie:
Carmen Hug
Bananen+Frucht AG
Engrosmarkt Zürich, Zwitserland
Tel: +41 44 271 76 76
info@bafruag.ch 
www.bafruag.ch 

Publicatiedatum: