Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Fruitsector blikt positief terug op Floriade"

De twee fruitteeltinzendingen op de Floriade hebben volop van de gelegenheid gebruik kunnen maken om het verhaal van de sector uit te dragen. Ondanks de soms negatieve geluiden in de media en het zware verlies waar de Floriade uiteindelijk op uitdraaide zijn de deelnemers van de fruitteeltinzendingen positief, zo meldt NFO.

De LTO-cultuurgroep Fruitgewassen liet in haar inzending een fruitperceel zien met daarin alle facetten van moerbed tot boomgaard van de toekomst. In de boomgaard van de toekomst liet de Fruit Tech Campus de toekomst van de fruitsector zien. Claudia Schmitz-Hübsch van Roelofs Boomkwekerij in Zeewolde vertelt op Fruitteeltonline dat ze als coördinator van de sectorkavel vindt dat hun opzet goed is geslaagd. "We hebben de consument ons verhaal goed kunnen vertellen. Hoe wordt een plantje een boom met vruchten, maar ook hoeveel arbeid en techniek daar in zit. Ze konden het allemaal zelf ontdekken. De audiotour voor de kinderen was ook een groot succes."
Een andere positief punt is dat de Floriade goed was voor de onderlinge band tussen vrijwilligers uit de boomkwekerij- en fruitteeltsector. "In totaal waren we met ongeveer 35 vrijwilligers. We hebben hier intensief samengewerkt en dat heeft echt tot verbinding geleid." De vrijwilligers waren onder andere op toerbeurt op de zaterdagen aanwezig om bezoekers te informeren en rondleidingen te geven.

Fruithal Smits uit Zeewolde had een eigen inzending om onder andere het belang van fruit voor een gezonde leefstijl uit te dragen. Nicole Smits: "Ons bedrijf ligt natuurlijk op steenworp afstand van de Floriade in Almere. Het was een mooie gelegenheid om onze naamsbekendheid verder uit te breiden."  De deelname heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. "We hebben meer dan honderd adoptiebomen uitgegeven, tientallen fruit-op-het-bedrijf-contacten mogen sluiten en veel mensen hebben in onze boomgaard genoten van een lunch of high tea. Regelmatig zagen we mensen in onze boerderijwinkel, maar ook op de appelplukdagen, die zeiden ons te kennen van de Floriade. Hopelijk zet deze belangstelling ook na de Floriade door. Wij hebben de fruitteeltsector, maar vooral ook ons eigen bedrijf, mooi in de picture gezet. Als we de keuze opnieuw moesten maken, zouden we het zeker weer doen."

Bron: NFO

Publicatiedatum: