Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Verkoopprijs -25% in seizoensbegin

Spaanse telers niet blij met mandarijnenactie Aldi

De Valenciaanse telersvereniging Ava-Asaja heeft bij het Bureau voor Voedselinformatie- en Controle (Aica) een klacht neergelegd vanwege een promotiecampagne van de Duitse discounter Aldi waarbij de prijs van mandarijnen met 25% wordt verlaagd, net nu de oogst begint in Spanje. De organisatie dringt er bij dit van het Spaanse ministerie van Landbouw afhankelijke orgaan op aan een onderzoek in te stellen en eventueel een voorbeeldsanctie op te leggen aan Aldi voor deze vermeende verkoop met verlies, aangezien een verkoopprijs van
€ 1,49 per kilo kan leiden tot een vernietiging van de waarde van het product in de hele voedselketen. 

De voorzitter van Ava-Asaja, Cristóbal Aguado valt de beslissing van deze supermarktketen van Duitse oorsprong aan: "Aldi toont opnieuw schaamteloos de Duitse afkeer van de Spaanse citrusteelt aan. Toen sinaasappelen en mandarijnen uit Zuid-Afrika en andere landen van het zuidelijk halfrond de schappen van hun supermarkten vulden, was er nooit een probleem om redelijke prijzen te handhaven. Maar nu de eerste Spaanse mandarijnen op de markt komen, heeft de keten ineens haast om citrus als lokmiddel te gebruiken. Zo begrijpen we ook waarom de Duitsers hun belangen in de handel met Zuid-Afrika boven Europese solidariteit en voedselveiligheid stellen."

Aguado bekritiseert de hypocrisie van Aldi: "Waarom moeten ze een mandarijn, waarvan ze perfect weten dat hij verser, gezonder, voedselveiliger en milieuvriendelijker is, goedkoper verkopen dan citrus uit Zuid-Afrika dat meer dan twintig dagen per schip onderweg is, geteeld wordt met gewasbeschermingsmiddelen die hier verboden zijn en niet voldoet aan dezelfde arbeids-, sociale of milieuvoorwaarden?"

En ook deze vraag dringt zich op: "Waarom verlaagt Aldi de prijs met 25%? Leidt het met deze nieuwe prijs een bepaalde schakel in de voedselketen naar de afgrond? Of als iedereen nog steeds winstmarges behaalt, naar wie ging dan die 25%? Wij zijn ervan overtuigd dat de teler met deze verlaagde prijs zijn teeltkosten, die het afgelopen jaar volgens het ministerie van Landbouw met 41% zijn gestegen, niet kan dekken. Gezien onze twijfels, vragen we Aica om te onderzoeken of de telers of andere ketenpartners met verlies moeten verkopen."

Voor meer informatie: www.avaasaja.org

Publicatiedatum: