Gesneden en kant-en-klaar fruit is erg populair in Japan. Grote supermarkten hebben vaak hun eigen keuken voor de verwerking van fruit. Aangezien hun verwerkingscapaciteit echter niet aan de marktvraag kan voldoen, worden delen van de producten geleverd door fabrieken, verderop in de keten. Met de toegenomen aandacht van het publiek voor voedselveiligheid wordt het voor veel retailers en verwerkingsbedrijven belangrijk hoe fruit op een zeer hygiënische wijze en een betere kwaliteit kan worden verwerkt.
Astra is een vernieuwer van automatische fruitschillers in Japan. Het bedrijf heeft onlangs meerdere eenheden verkocht aan een ananasverwerkingsfabriek in Fukushima. De verkoopmanager van Astra, Ryo Takeshita, en de manager van de verwerkingsfabriek, Sakamoto, vertelden over deze verkoop.
"De ananasschil is bedekt met een groot aantal bacteriën"
"We schillen 3.000-5.000 ananassen per dag, en al onze verwerkte producten worden verkocht aan één enkele supermarktketen. Door de toenemende vraag uit de markt hebben we besloten ons bedrijf uit te breiden, met een grotere verwerkingscapaciteit." Sakamoto: "De supermarkt waaraan wij producten leveren heeft de Astra ananasschiller geïntroduceerd. Deze supermarkt heeft al een Astra-schiller bij de balie geplaatst. Consumenten die ananas kopen kunnen de machine daar direct gebruiken om te schillen."
Volgens Sakamoto gelden in Japan voor de sector vers gesneden fruit strenge hygiëneregels om problemen met de voedselveiligheid te voorkomen. "Het lastige van ananas is dat de buitenste schil van ananas bedekt is met een groot aantal bacteriën, zoals Escherichia coli, Staphylococcus aureus, en meer. Om besmetting te voorkomen, moeten we de werknemers leren om tijdens het schillen het fruitvlees en de schil niet tegelijk aan te raken. Dit bleef een zeer moeilijke en tijdrovende zaak, totdat we een automatische ananasschiller gingen gebruiken."
Sakamoto deelde vervolgens de algemene procedure voor het schillen van de ananas: "Een werknemer dompelt de ananas eerst onder in een gootsteen gevuld met sterilisator, snijdt dan het bovenste en onderste deel van het fruit af en legt het in de dunschiller. Na het schillen haalt een tweede werknemer de geschilde ananas uit de machine, en schilt het fruit indien nodig met de hand bij. Daarna verpakt een derde werknemer het fruit voor verzending. Uit oogpunt van hygiëne wordt elke activiteit door een andere arbeider uitgevoerd. De eerste werknemer raakt de schil van het fruit aan, de tweede werknemer alleen het fruitvlees. Vooral door de hogere verwerkingscapaciteit van de dunschiller krijgen we een gestroomlijnd proces, waardoor onze productiviteit en efficiëntie toenemen."
Ryo denkt dat het een trend aan het worden is dat fabrieken investeren in verwerkingsmachines, vanwege de hygiëne. "Vooral bij ananas zitten veel bacteriën verborgen in de schil. Veel verwerkingsfabrieken leggen de ananas voor de verwerking een poos in een sterilisatietank, maar dit tast de smaak en zelfs de houdbaarheid van het fruit aan. Een automatische schiller kan dit probleem eenvoudig oplossen."
Automatisch verwerkte vruchten zijn gewild bij retailers
"Ons afvalpercentage is met 10% gedaald door deze dunschiller. Voordat we de dunschiller gebruikten, moesten we de werknemers lange tijd trainen voordat ze in staat waren de schil zo dun mogelijk te maken en de maximale hoeveelheid fruitvlees over te houden. Maar nu kunnen we instellen hoe diep we willen schillen, om zo de verspilling te minimaliseren. Misschien zie je het verschil in afvalopbrengst niet bij één ananas. Maar als je 25.000 ananassen per maand verwerkt, zie je de winst die we maken door op het afval te besparen."
"Onze klantsupermarkten zijn ook blij dat we automatisch gaan schillen. KA-851 maakt gebruik van een messenschiltechniek, waardoor er minder sap uit druipt, wat leidt tot een mooier product en een langere houdbaarheid. Dit helpt de supermarkt meer omzet te genereren, en nu vragen ze meer producten van ons." Sakamoto: "De automatische schiller maakt niet alleen ons als leverancier, maar ook de supermarkt concurrerender."
"Wij willen de ananasverwerkende sector vooruit helpen"
De KA-851 is een zeer klein apparaat, met afmetingen van 20x40x50 cm en een gewicht van slechts 13kg. "Het compacte formaat is voor ons een groot verkoopargument. Werknemers kunnen de machine gemakkelijk naar de gootsteen dragen om hem schoon te maken. Retailers kunnen hem naast de ananassen plaatsen, of op de toonbank."
KA-851 is al de derde generatie ananasschillers van Astra. "Waar mensen ananas eten, is er behoefte aan het schillen. Nu begint de sector zich te realiseren dat schillen een taak is voor machines, geen handwerk. We zijn blij om te zien dat steeds meer ananasverwerkers en supermarkten de Astra-schiller gebruiken, en wat nog mooier is, is dat veel nieuwe klanten worden aangebracht door onze bestaande klanten," aldus Ryo.
"Non-stop innovatie is de essentie van ons bedrijf. We hebben een heel innovatieteam dat elke dag brainstormt om een briljant idee te ontwikkelen. Dat wordt gevolgd door ontelbare tests, allemaal om een idee werkbaar te maken. Onze innovatie leidt tot een kortere return-on-investment voor klanten, helpt afval te verminderen, verhoogt hun productiviteit en stimuleert hun verkoop."
Naast ananas kunnen Astra-schillers ook worden gebruikt voor mango's, meloenen, sinaasappels, appels, kiwi's en meer.
Voor meer informatie:
Ryo Takeshita
ASTRA Inc.
Tel.: +81 0245412444
en.info@e-astra.co.jp
en.e-astra.co.jp