Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Problematiek rond lege containers loopt op

In nummer 580 van de Sunday Spotlight van deze week een analyse van de uiteindelijke normalisering van de toeleveringsketens en de mogelijke gevolgen daarvan voor de stromen van lege containers opnieuw bekeken. De onderliggende gegevens voor dit model zijn afkomstig van de gegevens van de Flexport Ocean Timeliness Indicator (OTI), die de tijd meten die verstrijkt tussen het ogenblik waarop de lading klaar is bij de exporteur en het ogenblik waarop de importeur ze in ontvangst neemt. Vóór de pandemie bedroeg de vervoerstijd gemiddeld 45 dagen, met een piek van 112 dagen in februari 2022, die sindsdien is teruggebracht tot 88 dagen, volgens de meting van 26 augustus 2022.

Omdat de transporttijden langer werden, kwamen containers vast te zitten in de langere toeleveringsketen, wat de oorzaak was van de eerste stijgingen van de vrachttarieven in de tweede helft van 2020, omdat niet genoeg lege containers op tijd naar Azië konden worden overgebracht. Door het enorme tekort aan lege containers moesten de vervoerders nieuwe containers bestellen die in Azië werden geproduceerd, en deze werden vervolgens in de langere aanvoerketen ingevoerd. Aangezien de vervoerstijd nu korter wordt, zullen deze extra containers weer uit de toeleveringsketen vrijkomen en zich beginnen op te stapelen, voornamelijk in Europa en de VS. Sunday Spotlight voorspelde deze ontwikkeling al in februari 2022, en deze week hebben zij geanalyseerd of onze voorspelling op het juiste spoor zat.

De blauwe lijn in de bovenstaande figuur toont onze huidige projectie van overtollige lege containers die in Noord-Amerika zullen vrijkomen, alleen al van de Transpacifische handel, en de oranje lijn toont onze projectie van februari 2022. Als de transporttijd begin volgend jaar weer "normaal" is, zullen er 4,3 miljoen TEU aan overtollige containers in Noord-Amerika vrijkomen, die niet kunnen worden geëxpatrieerd binnen de geplande netwerkoperaties. Dit zal mogelijk de lege containerdepots in de VS overbelasten, een probleem dat zich nu al begint af te tekenen.

Voor meer informatie: sea-intelligence.com

Publicatiedatum: