Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Justus Stieler, Obstbaron

"Ondanks thuiswerken blijft het kantoor de spil"

Voor corona was er een aanzienlijke stijging van de vraag naar kantoor- en bedrijfsfruit. Ook de Duitse bezorgdienst Obstbaron heeft duidelijk van deze groeitrend geprofiteerd. Als gevolg van de crisis en de daarop volgende tegenslagen moest het bedrijf, dat inmiddels in heel Duitsland actief is, zichzelf opnieuw uitvinden. In een interview op de standplaats in Hamburg blikt medeoprichter en directeur Justus Stieler terug en vooruit.


Justus Stieler tijdens een bezoek van FreshPlaza aan de groothandelsmarkt in Hamburg dit jaar.

Obstbaron werd inmiddels tien jaar geleden opgericht in München, en in 2012 opende het ambitieuze oprichtersteam al een tweede vestiging op de groothandelsmarkt in Hamburg. In de daaropvolgende jaren werd de gestage groei voortgezet dankzij een eigentijdse franchisestructuur met nieuwe vestigingen in onder andere Essen, Düsseldorf en Keulen. De cijfers zijn indrukwekkend: 900 bedrijven worden regelmatig door in totaal circa 100 medewerkers bevoorraad. Dat komt neer op de levering van circa 60 ton groenten en fruit per maand.

Maar corona heeft ook Obstbaron flink teruggezet. Justus: "We moesten ons aanpassen aan de omstandigheden. We hebben korte tijd de levering aan particuliere kopers uitgetest, maar dat lukte niet zo goed vanwege de totaal verschillende logistieke en inkoopstructuren. Daarna hebben we ons volledig op de digitalisering gestort, door onder meer een nieuw, eigentijds bestelproces te implementeren. Er gebeurt minder handmatig en meer centraal in plaats van op verschillende plaatsen, wat ook fouten reduceert. Dat laatste geldt overigens niet alleen voor het bestelproces, maar ook voor de aankoop. Kort gezegd: we hebben hiermee een verhoging van de efficiëntie weten te realiseren, waardoor we nu kunnen besparen op bronnen en capaciteit."

Moeilijkere inkoopsituatie
Zoals bekend heeft de pandemie ertoe geleid dat er meer thuis wordt gewerkt. "Dit zagen we goed terug in de afnamehoeveelheid van afzonderlijke bestellingen," vervolgt Justus. Ook bij de inkoop wordt Obstbaron met de huidige crisissen en extreme marktschommelingen geconfronteerd. "Regionaliteit is duidelijk een trend: zodra er bijvoorbeeld Duitse appelen geplukt worden, kunnen we eigenlijk nauwelijks nog terugvallen op appelen van overzee, omdat de klant dat simpelweg niet accepteert. Ook Duits zachtfruit en Duitse pruimen zijn tijdens het seizoen uiterst populair." Bij exoten en zuidvruchten probeert Obstbaron ook om Europese goederen af te nemen. "Spaanse avocado's zijn sterk in opkomst en qua prijs ook zeer concurrerend vergeleken bij avocado's van overzee. Bij Europese druiven is het echter moeilijk om recht te doen aan het idee van regionaliteit, vooral omdat het Europese druivenseizoen relatief kort is."

Over het algemeen is de inkoopsituatie volgens Justus nog steeds zeer gespannen. "De inkoopkosten zijn deels verdubbeld vanwege de gestegen vracht- en logistiekkosten. Ook de beschikbaarheid is helaas niet altijd gegarandeerd, wat onder meer blijkt uit het feit dat de gewenste formaten bij bepaalde goederen nauwelijks te krijgen zijn. Ik heb bijvoorbeeld al weken geen klasse I paraguayo's gezien. In de dagelijkse praktijk kunnen de marktontwikkelingen ertoe leiden dat wij de samenstelling van onze fruitmanden dienovereenkomstig aan moeten passen."

Gezond eten nog steeds gewenst op kantoor
Ondanks de daling van de volumes en de moeilijke marktomstandigheden is Justus vol vertrouwen. "Gezien onze investeringen in digitalisering zijn we naar mijn idee bijzonder concurrerend. Juist in stedelijke agglomeraties waar we tot nu toe nog niet vertegenwoordigd zijn, bijvoorbeeld Berlijn, Hannover en Frankfurt, is er potentieel voor mogelijke nieuwe Obstbaron-franchisenemers. Want ondanks de nieuwe realiteit en de hoge groeicijfers van thuiswerken ben ik ervan overtuigd dat het kantoor de spil zal blijven van een modern dienstverleningsbedrijf. Gezond eten op de werkplek hoort daar onvermijdelijk blij, waardoor de vraag naar vers kantoorfruit weer duidelijk zal stijgen."

Voor meer informatie:
Obstbaron GmbH
Banksstr. 28
DE-20097 Hamburg, Duitsland
Tel: +49 (0)40 668 77 141
info@obstbaron.de 
www.obstbaron.de  

Publicatiedatum: