OGA / OGV Nordbaden brengt 4.000 ton pruimen uit Duitsland en 2.000 ton pruimen uit Oost-Europa op de markt

"We hebben een Europese branchevereniging nodig voor uniforme duurzaamheids- en klimaatbeschermingsnormen"

Volgens Hans Lehar, directeur van OGA/OGV Nordbaden, zijn pruimen een belangrijke pijler voor het bedrijf geworden, naast asperges, suikermaïs en zacht fruit. "Wij hebben ons de afgelopen jaren sterk ontwikkeld op dit gebied. Het seizoen loopt tot september/oktober, mogelijk zelfs tot november. Daarbij kopen wij ook importgoederen uit Oost-Europa, die wij al jaren op grote schaal verhandelen, zegt Hans. Hij sprak ook met ons over het noodzakelijke gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en waarom hij denkt dat een Europese oplossing voor klimaatbeschermings- en duurzaamheidsnormen in de groenten- en fruitsector noodzakelijk is.


Foto: OGA/OGV Nordbaden eG

2.000 ton pruimen uit Oost-Europa
Het bedrijf betrekt tot 2.000 ton pruimen van eigen bedrijven in Servië en Polen en importeert daarnaast tot 2.000 ton uit landen zoals Hongarije, Bosnië-Herzegovina en Moldavië. "Enkele jaren geleden zijn we samen met de 'Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit' (GIZ) een project gestart met pruimen uit de Balkan. Wij verleenden als het ware ontwikkelingshulp bij de certificering van bedrijven en hebben veel nieuwe contacten kunnen leggen. Wij hebben altijd een goede samenwerking met deze bedrijven gehad. Nu zijn we van plan om ons assortiment uit te breiden met een aantal van deze telers", vervolgt Hans. 

4.000 ton pruimen uit Duitse teelt
Het bedrijf biedt tot 4.000 ton pruimen uit eigen Duitse teelt aan. "We verkopen de pruimen in verschillende verpakkingen, zowel aan de retail als aan de groothandel. In sommige gevallen leveren we ook aan bedrijven die de pruimen van hun pitten ontdoen, waarna ze vervolgens naar bakkerijen gaan. Jaren geleden hadden we ook plannen voor een eigen verwerkingslijn. Maar omdat dit een geheel nieuwe bedrijfstak zou zijn die gepaard ging met hoge investeringen werd er afstand gedaan van dit plan. We hebben momenteel geen verwerkte goederen in die zin, afgezien van geschilde asperges, die al geschild door de teeltbedrijven aan ons worden geleverd", zegt Hans. Hoewel hij zich minder zorgen maakt over het aanbod aan goederen, ziet hij met de nieuwe eisen van de handel een potentieel probleem op de sector afkomen. 


Directeur Hans Lehar met een krat suikermaïs

Oproep tot uniforme en voor heel Europa geldende normen voor klimaatbescherming en duurzaamheid
Ondertussen vreest hij dat de leveranciers op het gebied van duurzaamheid en klimaatbescherming met een soortgelijke situatie te maken krijgen als voorheen al bij gewasbescherming het geval was. "Voordat ieder handelsconcern weer zijn eigen specificaties definieert en implementatie van leveranciers vereist, zou het beter zijn om op Europees niveau een brancheoplossing te vinden", aldus Hans. "Wij hebben al bij onze verenigingen op deelstaatniveau en op landelijk niveau geïnformeerd of er al overeenkomstige activiteiten zijn. Freshfel Europe vertegenwoordigt via Brussel sinds januari de aanpak om op Europees niveau een brancheoplossing voor de groenten- en fruitsector te vinden, waarmee alle deelnemers uniform en zinvol kunnen werken."

"Wij moeten samen met onze klanten als partners samenwerken aan een oplossing die beantwoordt aan de specifieke omstandigheden van de groenten- en fruitsector. Ik zou graag zien dat de telers/leveranciers en de handel het eens worden over deze fundamentele kwesties en we niet met verschillende specificaties en deadlines geconfronteerd worden. Wij zouden allemaal geleerd moeten hebben van de problemen bij de verschillende definities van toelaatbare werkzame stoffen voor gewasbescherming“, pleit Hans.


Foto: OGA/OGV Nordbaden eG

Het label 'Made in Germany' op de voorgrond plaatsen
Hij staat ook kritisch tegenover de focus op verkoopstrategieën die de nadruk leggen op afzonderlijke regio's en deelstaten in plaats van Duitse producten als geheel promoten. "Bijna iedere deelstaat heeft een eigen marketingbureau; iedereen wil zijn eigen merk creëren. Ik vind het inmiddels volkomen overtrokken en de concurrentie die tussen de regio's is ontstaan is nadelig voor de telers. Er zijn verschillende verpakkingen, folies en etiketten nodig en er zijn geen kostenbesparende grotere bestelhoeveelheden meer mogelijk. Bij importproducten speelt het helemaal geen rol uit welke regio de goederen komen. Hierbij heeft men het gewoon over Spaanse aardbeien, druiven uit Italië of Argentijnse blauwe bessen. Op een pot biologische wortelsalade of biologische selderijsalade in de retail staat zelfs gewoon EU/ niet-EU als herkomst vermeld. 

Dat de consument de voorkeur zou geven aan deze regionaliteit is naar mijn mening in veel gevallen een onjuiste invulling. Wanneer men in enquêtes naar een Duitse herkomst zou vragen denk ik dat we hetzelfde resultaat zouden krijgen. De prijs en de kwaliteit zijn doorslaggevend. Als daarnaast dan ook nog het land van herkomst klopt, is alles in orde. Onze 'Bundesvereinigung der Erzeugerorganisationen für Obst und Gemüse' (BVEO) kiest ervoor om Duitsland als geheel te promoten en het label 'geoogst in Duitsland' weer meer onder de aandacht te brengen. Het zou wenselijk zijn als er in de sector een heroverwegingsproces zou plaatsvinden", aldus Hans.

Voor meer informatie:
Hans Lehar
OGA / OGV Nordbaden eG
Industriestr. 1-3
D-76646 Bruchsal, Duitsland
Tel: +49 7251 8002 0
mail@oga-bruchsal.de  
www.oga-bruchsal.de 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven