"Hoe lichter de dunschiller, hoe gemakkelijker het gebruik"

Nu het noordelijk halfrond het oogstseizoen in gaat, worden ananassen, mango's en meloenen in grote hoeveelheden geconsumeerd. De Japanse schiller-innovator Astra heeft het weer druk met orders van winkelketens en kleinschalige fabrieken die behoefte hebben aan het schillen van fruit. Deze maand introduceert het bedrijf de nieuwe generatie schilmachines "KA-750PM" aan zijn wereldwijde klanten. Dit model heeft dezelfde schilprestaties, maar is 10 kg lichter en heeft compactere buitenafmetingen. Ryo Takeshita, de sales manager bij Astra deelde deze recente ontwikkeling.

"KA-750PM is 10 kg lichter"
Het merendeel van Astra's schillers wordt in het buitenland verkocht. "Ons oude model woog ongeveer 30 kg. Sommige klanten besloten niet tot aankoop over te gaan vanwege de hoge verzendkosten die het gewicht met zich meebracht. Om de last voor de klanten te verminderen, innoveerden we een nieuw model schiller met een lager gewicht en kleinere afmetingen," zei Ryo.

"Het gewicht van het nieuwe model is 10 kg minder dan dat van het oude model. Dit resulteerde in lagere productiekosten, wat betekent dat klanten de machine tegen een lagere prijs kunnen krijgen." Gevraagd naar de 'truc' erachter, legt Ryo uit: "Een eenvoudiger ontwerp is het antwoord. Bij het vernieuwde model zijn we erin geslaagd om een groot deel van het roestvrije materiaal in het apparaat te verminderen, waardoor het totale gewicht van de dunschiller afneemt. Je kunt zeggen dat we de machine op 'dieet' hebben gezet en dat is gelukt."

"Deze lichtere en kleinere machine functioneert net als het vorige model, met dezelfde capaciteit en opbrengst. Sommige mensen vragen zich misschien af hoe het mogelijk is dat een kleinere machine nog steeds fruit van groot formaat kan schillen. Het draait allemaal om de meslengte. De grootte van de hoofdeenheid heeft geen invloed op de grootte van het te schillen fruit."

"Een supermarkt heeft net een KA-750PM gekocht voor het schillen van ananas, ter vervanging van hun oude model. Ze zeiden dat nu het apparaat lichter en kleiner is, het personeel het naar de gootsteen kan dragen en het met stromend water kan schoonmaken, wat veel hygiënischer en handiger is. Maar met het oude model kan het personeel het alleen op de tafel schoonmaken."

"We willen retailers helpen hun verkoop te stimuleren"
"Als innovator op het gebied van schilmachines willen we retailers helpen de productiviteit van het schillen te verhogen en tegelijkertijd te besparen op hun arbeidskosten. Natuurlijk willen we retailers ook helpen hun productiviteit te verbeteren, en hun verkoop te stimuleren door het mooi geschilde fruit aan de consument te presenteren."

Ryo deelde een verhaal van zijn recente klant uit Californië, een supermarkt die de KA-750 serie nieuw gebruikte voor het schillen van mango's. "Voorheen had deze supermarkt 4 mensen die 5 dagen per week 8 uur per dag werkten, wat neerkomt op 160 arbeidsuren. Na de aanschaf van de KA-750PM konden ze hetzelfde aantal mango's schillen met een team van 3 personen, die 5 dagen per week 5,5 uur per dag werkten, wat neerkomt op slechts 82,5 arbeidsuren. Dit is bijna 50% van de werkweek die dus vrijkwam. De kosten van de machines zijn dus in slechts twee maanden terugverdiend." Ryo zei: "automatisch schillen is hygiënischer in vergelijking met handmatig schillen, wat vooral belangrijk is sinds de Covid-pandemie consumenten bewuster liet kijken naar hun gezondheid. De Astra schilmethode geeft meer veiligheid aan de supermarkten."

Het verhaal van deze Californische supermarkt is geen uitzondering. Astra kreeg soortgelijke feedback van een Japanse supermarkt die de KA-750 serie gebruikte voor ananassen, waarbij de verkoop met 30% steeg.

"Ananassen zijn niet gemakkelijk met de hand te schillen. Voor het gemak kopen sommige klanten liever die gesneden ananassen, ongeacht de hoge prijs. De kant-en-klare gesneden ananassen die in supermarkten worden verkocht, worden vaak in fabrieken verwerkt en vervolgens naar de detailhandel gebracht. Voorgeschilde ananas is echter zeer bederfelijk. Dit resulteert niet alleen in voedselverspilling in de winkel, maar kan ook leiden tot klachten van de consument," aldus Ryo. "Nu plaatsen sommige winkels de dunschiller naast het schap met ananassen. De klant kan het fruit in de winkel laten schillen. De snelheid en het mooi geschilde fruit trekken veel klanten aan in de winkel. Het lijkt erop dat onze dunschiller ook wordt gebruikt als promotiemiddel," lacht Ryo.

Astra: Innovatieve ontwikkelaar
Non-stop innovatie is de sleutel van Astra's bedrijf. "Alleen al voor onze KA-750 serie hebben we binnen 3 jaar tijd 3 belangrijke verbeteringen doorgevoerd. Het schilrendement is met 2% gestegen, de gebruiksperiode van een mes voor een schiller is met 15 keer verlengd en het gewicht van de machine is met 10 kg verminderd." Ryo: "Onze innovatie leidt tot een kortere return-on-investment voor klanten, helpt hen om afval te verminderen, verhoogt hun productiviteit en stimuleert de verkoop."

"Verschillende grote innovaties worden in korte tijd gedaan. Je zou denken dat innovatie eenvoudig is; alsof je met een idee komt en 5 minuten bezig bent om het in de praktijk om te zetten. Integendeel, bij ons brainstormt een heel innovatieteam elke dag over  een briljant idee, en dat wordt gevolgd door ontelbare keren testen, allemaal om één idee werkbaar te maken."

"Natuurlijk moeten we voor het testen een heel jaar lang tonnen fruit schillen en hebben we elke dag zoveel fruit moeten eten," lacht Ryo. "Maar we zullen nog steeds meer moeten eten, want we zullen nooit stoppen met innoveren."

Astra heeft verschillende prijzen gekregen met betrekking tot automatische schiltechnologieën, waaronder de 'Kitchen Innovations Award' in 2018, 'Touhoku New Business Award' in 2019, en de '14th Nippon New Business Creation Award for Entrepreneurial Excellence' in december 2019. "Alle patenten en prijzen zijn een erkenning van onze oprechte inspanningen op het gebied van innovatie. We zijn er trots op dat al deze technologieën zijn voortgekomen uit talloze mislukkingen en ideeën die in de opslag zijn gestopt."

Voor meer informatie:
ASTRA Inc.
Mr Ryo Takeshita
Tel.: +81 0245412444
ryo@e-astra.co.jp
peel-a-ton.com

 


Publicatiedatum:
© /



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven