Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek RetailSonar

"Amsterdam telt 2x zoveel fastfoodlocaties per inwoner als Den Haag"

Het aantal fastfoodrestaurants in Nederland blijft groeien. Domino’s, McDonalds & New York Pizza domineren. Gemiddeld zijn er 4 scholen te vinden binnen 1 kilometer van elke fastfoodlocatie. De helft van alle KFC-vestigingen heeft McDonalds als buur. En in Ede, Deventer, Den Haag, Haarlem, Leeuwarden en Enschede is nog ruimte voor nieuwe restaurants. Dat blijkt uit onderzoek van RetailSonar, Europees marktleider in locatiestrategie.

Domino’s, McDonalds en New York Pizza domineren
Fastfoodketens tellen in Nederland samen ruim 1.900 restaurants. Domino’s (328 locaties), McDonald’s (256 locaties) en New York Pizza (247) hebben de meeste vestigingen.

Het grootste aantal fastfoodlocaties vind je in Amsterdam (167x), Rotterdam (98x), Den Haag (56x) en Utrecht (50x).

Starbucks heeft meest complete locatiestrategie
De Nederlandse fastfoodketens gebruiken verschillende locatiestrategieën. Pieter-Jan De Smet, Marketing Manager bij RetailSonar: "Voldoende passage is essentieel voor het succes van fastfoodrestaurants. Sommige ketens kiezen bewust voor locaties met veel autopassage, andere zetten juist in op plaatsen met veel voetgangers & fietsers."

McDonald’s, Dunkin’ Donuts, Subway, Starbucks en Febo behoren tot de laatste categorie. Deze fastfoodspelers kom je het vaakst tegen in binnensteden met veel footfall.

Starbucks, Burger King, KFC, Smullers en McDonald’s zijn de formules die je het vaakst langs autowegen tegenkomt.

In de omgeving van OV-knooppunten vind je vooral Starbucks, Smullers, Burger King, The Döner Company en New York Pizza terug.

Starbucks is daarmee de fastfoodketen met de meest gedifferentieerde locatiestrategie.

Helft KFC’s heeft McDonald’s als buur
Als buur kun je elkaar versterken. Maar dat geldt meestal niet in de fastfoodsector. Een maag kan immers maar één keer gevuld worden. "Hoe groter de concurrentie tussen fastfoodketens, hoe minder vaak je ze als buren tegenkomt", vertelt Pieter-Jan De Smet. "Hamburger- en pizzarestaurants zijn het minst vaak in elkaars nabijheid te vinden. Zo kom je bij 19 op de 20 hamburgerrestaurants geen enkel pizzarestaurant tegen binnen een straal van 200 meter."

Opvallend: bijna de helft (46%) van de KFC-vestigingen heeft een McDonalds als buur. "Sommige ketens richten zich op dezelfde doelgroep en kiezen daarom vaak voor gelijkaardige locaties. Dat hoeft geen probleem te zijn want het levert beide ketens extra naamsbekendheid op en bezorgt consumenten extra keuzemogelijkheden. Aan hen om te bepalen welk restaurant de 'local hero' wordt."

14 scholen binnen 1 kilometer van elke Has Döner vestiging
Net als openbaar vervoer zijn ook scholen een perfecte buur voor fastfoodketens. Al zorgt die grote aanwezigheid van "ongezonde" restaurants voor stevige politieke discussies. Gemiddeld liggen er 4 scholen binnen 1 kilometer van elk fastfoodrestaurant.

Has Döner, Starbucks en BurgerMe bevinden zich gemiddeld het dichtst bij de schoolpoort. Kijken we naar het aantal scholen dat gemiddeld rondom elke fastfoodformule te vinden is dan spannen Has Döner (gemiddeld 9 basis- en 5 middelbare scholen) Papa John’s Pizza (7 basis- en 3 middelbare scholen) en Smullers (5 basis- en 3 middelbare scholen) de kroon.

Amsterdam 2x zo verzadigd qua fastfood als Den Haag
Het hoogste aantal fastfoodrestaurants per 10.000 inwoners vind je in de provincies Noord-Holland en Flevoland. De saturatiegraad is het hoogst in steden als Haarlemmermeer (inclusief Schiphol) (2,37), Alkmaar (1,92), Amsterdam (1.92), Zwolle (1.86) en Eindhoven (1,84). Hier is amper nog ruimte voor nieuwe fastfoodrestaurants.

Rotterdam (1,51) en Utrecht (1,40), maar ook steden als Den Bosch (1,42), Nijmegen (1,46), Maastricht (1,48), Tilburg (1,50) en Breda (1,58) hebben een gemiddelde verzadigingsgraad.

Conclusie: waar is er nog ruimte voor fastfood?
Vooral gemeenten met een aantrekkelijk vestigingsklimaat en een grote aanwezigheid van scholieren, studenten en huishoudens met lagere inkomens bieden nog potentieel.

In steden zoals Ede, Deventer, Den Haag, Haarlem, Leeuwarden en Enschede is het aantal restaurants per 10.000 inwoners nog relatief laag. Hier is mogelijk nog voldoende ruimte voor nieuwe pizza- of hamburgerrestaurants.

Pieter-Jan De Smet: "Als je als fastfoodretailer wil weten wat binnen zo’n stad de meest kansrijke locaties zijn, is het belangrijk nog verder in te zoomen. Tientallen factoren bepalen samen het succes van een nieuwe vestiging. Denk aan bijvoorbeeld de bereikbaarheid, parkeergelegenheid, het aantal passanten, de nabijheid tot concurrenten en de zichtbaarheid van een pand."

Bron: RetailSonar

Publicatiedatum: