Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Matthias Krings, Früchte Krings, over de belevering van de horeca in tijden van corona

"Take away heeft zich als slimste alternatief bewezen"

Voor veel horecagroothandelaren ging de corona-uitbraak in maart 2020 samen met een aanzienlijke omzetdaling. Zo ook voor de firma Früchte Krings uit het Duitse Wermelskirchen. Dankzij de inventiviteit van zijn afnemers en de start met de levering aan consumenten heeft het familiebedrijf zich door de crisis geslagen, vertelt directeur Matthias Krings.

"Ongeveer net zoals bij veel collega's is een belangrijk deel van de bedrijfsomzet in één nacht weggevallen," vertelt Matthias over de eerste fase van de pandemie. "Alleen de grootkeukens - bijvoorbeeld verzorgingshuizen en ziekenhuizen - hadden producten nodig, dit maakte slechts één vijfde van onze totale omzet uit. Aangezien we talrijke aanvragen kregen en sowieso over de benodigde bronnen beschikten, besloten we om direct aan consumenten te gaan leveren. En niet zonder succes. Want binnen de kortste tijd konden we een stabiele en groeiende klantenkring opbouwen."


Matthias Krings is de huidige directeur van het bedrijf en staat daarmee ook aan het roer van dochterbedrijf Sunny Days.

Ondanks kleinere besteleenheden en het extra werk eromheen heeft de verkoop aan consumenten zich volgens Matthias bewezen. "De handling is ongeveer net zoals in de horeca, we hebben alleen de straal waarbinnen we leveren iets beperkt en een minimale bestelwaarde (25 euro) evenals bezorgkosten ingevoerd." Tussen de lockdowns in vonden er meerdere keren heropeningen in de horeca plaats en dit zorgde voor bijbehorende stijgingen van de vraag. "Door de drukte in beide takken zijn we deels tegen onze capaciteitsgrenzen aangelopen. Daarom zijn we voorlopig even gestopt met de acquisitie van nieuwe klanten in de thuisbelevering, zodat de bedrijfsprocessen beheersbaar blijven."

Onvermijdelijke tendens richting convenience
Hoewel men de tweede bedrijfstak ook na de pandemie voort zal zetten, is de belevering van de horeca nog steeds de hoofdcompetentie van het bedrijf, benadrukt Matthias. "Goede horecabedrijven met moderne, toekomstbestendige concepten hebben zich tijdens de crisis robuust getoond. Corona heeft de markt zo te zeggen alleen veranderd."

De klassieke clientèle van de firma Krings bestaat uit horecabedrijven in de nabije, landelijke regio evenals in het stedelijke gebied aan de rand van de Rhein-Ruhr-metropool. "Wat hier in de regio heel goed loopt zijn bijvoorbeeld restaurants in oude vakwerkhuizen met een kleinere regionale en seizoensgebonden menukaart. Over het algemeen heeft take away zich in onze regio vergeleken bij leveringsservices als het slimmere concept bewezen."

Vanwege het personeelstekort ziet Matthias op de langere termijn een duidelijke tendens richting versgesneden producten. "Het personeelstekort dwingt iedereen in de richting van convenience, ook de hogere gastronomie. Het is onze opgave om de high end klanten met passende concepten tegemoet te komen, vooral omdat machinaal verwerkte producten voor deze clientèle in principe niet in aanmerking komt. Hier bestaan al goede oplossingen voor, bijvoorbeeld van de Nederlandse leverancier Sous Fresh", aldus de horecagroothandelaar, die voor de rest bij lokale Freshcut-partners inkoopt. 

Kwaliteit & service essentieel
Verder heeft ook de firma Krings momenteel met aanzienlijke kostenstijgingen en bijbehorende prijstoeslagen te kampen. "Gelukkig zien we dat de prijsverhogingen door klanten - of het nou in de horeca of in de privébelevering is - geaccepteerd worden. De prestatie eromheen moet echter wel kloppen, kwaliteit en service zijn juist in de actuele markt met hoge prijzen essentieel."

Voor meer informatie:
Matthias Krings
Früchte Krings e.K.
Friedrichstr. 63
D – 42929 Wermelskirchen
Tel.: +49 (0) 2196 72 5550 [email protected] 
www.fruechtekrings.de 

Gerelateerde artikelen → Zie meer