"Voor de Latijns-Amerikaanse bananenteelt is er geen toekomst als de situatie niet verandert"

Dit is wat Marike De Peña, een kleine biologische teelster uit de Dominicaanse Republiek en voorzitster van het Latijns-Amerikaanse en Caribische Netwerk van Kleine Telers van Fairtrade Bananen, vertelt aan Deutsche Welle, een Duitse, internationaal georiënteerde omroep. "De winstmarges dalen nu al tientallen jaren en de sociale en ecologische standaarden liggen steeds hoger. De prijs voor een doos bananen dekt de productiekosten niet meer. En dan heb ik het niet over de duurzame teelt, maar gewoon over de conventionele."

"Het is niet meer werkbaar dat de prijs in Europa wordt bepaald. De prijs zou moeten worden bepaald door wie het product teelt, niet door wie het koopt", benadrukt ze. Daarom verwelkomt De Peña de beslissing van zeven Latijns-Amerikaanse bananenlanden medio januari 2022 om zich te verenigen en zo druk te zetten op de Europese afnemers. "Het is de eerste keer dat landen die normaal gezien elkaars concurrenten zijn een inspanning leveren om zich te verenigen. Hopelijk kan het de ramp waar de bananensector op afstevent nog afwenden", vertelt ze.

"We zitten midden in een enorme crisis", zegt Juan José Pons, coördinator van de Ecuadoraanse Bananencluster, aan DW. Als een van de grootste producenten ter wereld, was Ecuador de drijvende kracht achter de top. De bijeenkomst werd bijgewoond door Colombia, Costa Rica, de Dominicaanse Republiek, Panama, Guatemala en Honduras. "We hebben allemaal met hetzelfde probleem te maken en we willen allemaal onze teelt verdedigen", verduidelijkt Pons, die ook presidentieel adviseur is inzake bananenexport.

Waar ligt het probleem?
"De Europese consument wil een perfecte, mooie, gele banaan. Maar een dergelijke banaan vereist bijvoorbeeld gewasbeschermings-middelen of andere instrumenten zodat insecten geen littekens kunnen maken op de schil. Aan de andere kant is er het groene beleid van de Europese Unie, dat bepaalde normen stelt op het gebied van gewasbeschermingsmiddelen. En dan zijn er nog de Europese retailers. De verkoopprijzen van bananen zijn de laatste tien jaar gedaald en de retailers doen er de zwakste schakel in de keten voor betalen: de teler en ook de arbeider", legt Pons uit.

"Er zijn Duitse ketens die tussen de 30 en 35 miljoen dozen bananen per jaar kopen. Weet je hoeveel druk zij kunnen uitoefenen om de prijs te bepalen?", stelt hij de retorische vraag.

Europa zelf teelt nauwelijks bananen. "Het importeert jaarlijks 4,6 miljoen ton bananen en zelf brengt het 600.000 ton op de markt. Het heeft niet de capaciteit om de markt te bevoorraden", legt Pons uit. Bovendien heeft de zeevracht de kosten de laatste tijd nog opgedreven. "En toch is de situatie gunstig voor de supermarkten, want ze gebruiken de lage prijs als lokmiddel om consumenten aan te trekken", besluit hij.

Bron: dw.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven