Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"7.000 containers kersen in de haven van Hongkong; trage inklaring probleem"

De afgelopen weken bereikten grote aantallen Chileense kersen de Chinese markt. Telers en handelaren doen hun best om de Chinese markt fruit van de beste kwaliteit te leveren. Momenteel zijn de resultaten uitstekend en de prijzen goed. Het grootste probleem waar handelaren tegenaan lopen is de trage afhandeling in de havens van aankomst, waar duizenden containers nog staan te wachten om te worden gelost. 

Julio Ruiz-Tagle is manager Azië & Amerika's bij D-Quality Survey, een dienstverlener op het gebied van kwaliteitsinspectie. Hij vertelt over de voortgang en marktstatus van het huidige kersenseizoen en geeft een inkijkje in de Chinese markt. 

“Tot dusver was er een goede beweging op de markt met acceptabele prijzen”
“De zeecontainers komen in grote aantallen aan. Ons team in China heeft het momenteel enorm druk. De afgelopen twee weken inspecteerde ons team in China bijna 300 containers van verschillende exporteurs en die geladen waren met verschillende kersenrassen."

Dit seizoen zal Chili opnieuw een recordaantal kersen exporteren. "Tot nu werden er al 4.000 containers met kersen verladen. Tussen nu en 27 januari verwachten we dat er nog eens 7.000 containers met kersen in de haven van Hongkong aan zullen komen," vervolgt Julio. 

"De beweging op de markt was tot nu toe normaal. Vroeg in het seizoen werden er uitstekende resultaten geboekt met per luchtvracht verladen kersen en de eerste partijen zeevrachtkersen, met een vlotte afzet en prima prijzen tussen de € 41,68 - € 48,63 per doos. Toen er eind december grotere aantallen de markt op kwamen, begonnen de prijzen te zakken, maar dit is normaal. Momenteel ligt de prijs van een doos klasse I Bing- of Lapins-kersen rond de €34,73. 

"De komende twee weken komen er nog grotere aantallen aan. Het Chinese Nieuwjaar staat echter voor de deur en dat betekent dat de marktvraag zeer sterk is. Er zullen met name grotere hoeveelheden van de rassen Kordia en Regina aankomen. Deze rassen hebben een donkere kleur, fraaie vorm en uitstekende smaak, vandaar dat Chinese consumenten er dol op zijn," legt Julio uit. "In de teelt-gebieden zijn de weersomstandigheden uitstekend. De Chileense regering werkt ondertussen ook nog steeds hard aan marketingprojecten en Chinese importeurs en afnemers blijven onverminderd enthousiast. "Wanneer er zich geen onvoorziene problemen voordoen dan verwacht ik dat Chileense kersen een uitstekend seizoen zullen beleven."

“De kwaliteit is goed; logistiek tot dusver grootste probleem”
"De afgelopen twee weken hebben we gecheckt of er problemen waren met een teruglopende productkwaliteit. Zo'n 12% van het fruit vertoonde kwaliteitsproblemen, waarbij bij 10% van de kersen de steel ontbrak, 5% zacht was geworden en 1% tekenen van bederf vertoonde. 16% van de kersen had last van oneffenheden.

Vorig jaar kampten veel Chileense exporteurs met een tekort aan verpakkingsmaterialen. "Dit jaar is dit geen probleem. Sommigen zijn vorig jaar juni/juli al materialen in gaan kopen die zij nu gebruiken," vertelt Julio. "Het tekort aan verpakkingsmateriaal was lange tijd een probleem, waardoor mensen zich nu beter hebben voorbereid."

Momenteel is de trage aankomst van containers het grootste probleem voor exporteurs en importeurs. De havencongestie is overal problematisch, maar de zwaarst getroffen havens zijn nu juist de grootste Chinese havens voor de fruitimport. "De containers van sommige klanten blijven na aankomst wel drie tot tien dagen in de havens staan. Ik zie hier op korte termijn ook geen verandering in komen. Voor mij is het van belang om hier rekening meer te houden en de juiste technologie toe te passen, zodat het fruit wat extra dagen kan worden bewaard. Dit kan een waardevolle oplossing zijn om dit probleem het hoofd te bieden," zegt Julio. 

“We leveren zowel kwaliteitsgegevens en handelsverslagen aan onze klanten"
Als bedrijf dat zich bezighoudt met kwaliteitsinspectie richt D-Quality Survey zich op de kwaliteitscontrole van fruit en dan met name op gebreken die van invloed zijn op de kwaliteit en de conditie bij aankomst. "Een aantal andere factoren die wij evalueren zijn de houdbaarheid, de gasverhouding in ATM- en CA-zakken, de temperatuurketen, ventilatie en de instellingen van de containers. Dit is uiteraard erg nuttig wanneer er klachten zijn, maar ondersteunt ook de vertrouwensrelatie tussen verkoper en afnemer, aangezien wij een gekwalificeerd, betrouwbaar en onafhankelijk bedrijf zijn. Daarnaast leveren we onze klanten nuttige kwaliteitsgegevens, waardoor zij telers, rassen en data kunnen vergelijken en strategische beslissingen kunnen nemen om zich seizoen na seizoen te verbeteren. Met name in China bieden we ook commerciële ondersteuning aan klanten via onze sales monitoring-protocollen," legt Julio uit. 

Naast kwaliteitsinspecties treedt D-Quality Survey ook op als officieel onderzoeksbedrijf en stelt het evaluaties en rapporten voor haar klanten op. "We hebben Chileense en lokale medewerkers die dit doen op de Huizhan-markt in Shanghai en de Jiangnan-markt in Guangzhou, de twee voornaamste groothandelsmarkten in China. We leveren actuele kwaliteitsstatistieken en houden bij hoeveel containers er dagelijks op de markten worden geopend en verkocht. Daarnaast maken we iedere dag video-opnames op de markt om klanten een beeld te geven van welke problemen er op de markt spelen. Onze klanten hebben toegang tot deze verslagen via een app of onze website," vervolgt Julio. "Deze handelsverslagen bieden actuele informatie over de kwaliteit en commerciële context van alle aankomsten. Onze klanten kunnen deze gegevens gebruiken voor het nemen van verkoopbeslissingen."

“We beschikken nu over een team van tien mensen in China. Zij zijn dagelijks op de groothandelsmarkten te vinden, waardoor ze op ieder moment de vragen van klanten over de handel kunnen beantwoorden. Op deze manier helpen klanten omgaan met misverstanden en kunnen we het vertrouwen tussen de partijen versterken."

Voor meer informatie: 
Julio Ruiz-Tagle
D-Quality Survey
+56992500021 (Chili)
+8613229312404 (China Phone/Whatsapp/Wechat)
j.ruiztagle@dqualitysurvey.asia
www.dqualitysurvey.com