Groei retailomzet eurozone overtreft verwachtingen

Pandemie en inflatie zullen consumptie in Italië beïnvloeden
Gevangen tussen Covid-19 en inflatie zullen de Italiaanse consumenten het moeilijk hebben om in 2022 het bestedingsniveau van vorig jaar te handhaven, zo blijkt uit twee enquêtes die Coop Italia heeft gehouden om de consumptievooruit-zichten voor dit jaar in kaart te brengen. Ondanks onzekerheden en zorgen verwacht 49% van de huishoudens hun uitgavenniveau niet te veranderen ten opzichte van de tijd voor de pandemie, terwijl 22% hoopt het te overtreffen.
Bron: esmmagazine.com 

Zwitserland: Coop ziet retailomzet in 2021 met 2,6% stijgen
Coop Zwitserland heeft de netto-omzet van zijn retailtak in het volledige jaar 2021 met 2,6% zien stijgen tot € 18,8 mld, waarbij de supermarktactiviteiten 'op gelijke voet' staan met de recordprestaties van het voorgaande jaar, aldus de groep. De omzet in het supermarktkanaal, inclusief Coop.ch, bedroeg € 11,6 mld voor het jaar.
Bron: esmmagazine.com 

Groei retailomzet eurozone overtreft verwachtingen in november
De retailomzet in de eurozone is in november sneller gestegen dan verwacht, vooral door aankopen in winkels van non-foodartikelen. Dat blijkt uit gegevens van Eurostat, waaruit blijkt dat de consumentenvraag gezond blijft, ook al zijn er nieuwe pandemie gerelateerde beperkingen ingevoerd. De retailomzet, een indicatie voor de consumentenvraag, in de 19 landen die de euro delen, steeg met 1% in waarde en logenstrafte daarmee de verwachtingen van analisten die in een peiling van Reuters waren uitgegaan van een daling met 0,5%. In vergelijking met een jaar eerder steeg de retailomzet met 7,8%. Dat is veel meer dan de 5,6% die was voorspeld, aldus het Bureau voor de Statistiek van de Europese Unie.
Bron: reuters.com 

VK: Aldi meldt beste kerstomzet ooit
De terugkeer van Kevin de Wortel in de meest opvallende televisiereclame van Kerst heeft Aldi geholpen om meer dan een half miljoen nieuwe klanten van de duurdere Big Four supermarkten aan te trekken en heeft Aldi naar zijn beste verkoopresultaten ooit gestuwd tijdens de feestdagen. De omzet in december steeg met +0,4% ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de uitgaven voor levensmiddelen hoger waren dan gewoonlijk als gevolg van de nationale lockdown en de tijdelijke sluiting van bars en restaurants. Aldi was volgens Kantar de enige grote supermarkt die zijn omzet in december zag stijgen en zijn omzet was ook 8,1% hoger dan in 2019.
Bron: aldipresscentre.co.uk 

Tesco en M&S gezien als kerstwinnaars voordat Britse bestedingskrapte toeslaat
De grootste Britse retailer Tesco en voedings- en kledingconcern Marks & Spencer zullen naar verwachting als kerstwinnaars uit een reeks marktupdates naar voren komen nu beleggers zich zorgen maken over een dreigende druk op de consumentenbestedingen. "M&S had een opmerkelijk momentum in de winkels tijdens het derde kwartaal en we zien weinig reden om te geloven dat dit niet is voortgezet tijdens de kerstperiode," zei Shore Capital-analist Clive Black. "Van de 'Grote Vier' (supermarkten) denken wij dat Tesco UK, met een sterke beschikbaarheid, standaarden en groeiende (loyalty) Clubcard penetratie, zal winnen; zowel M&S als Tesco zouden (de winst) hoger kunnen stuwen."
Bron: reuters.com 

Nederland: Vomar ziet jaar-op-jaar omzetgroei van 8,5% in 2021
De Nederlandse discounter Vomar Voordeelmarkt heeft voor 2021 een omzetgroei van 8,5% op jaarbasis gemeld. Als de extra week in 2020 buiten beschouwing wordt gelaten, komt de omzetgroei van de retailer voor 2021 uit op 10,7% op jaarbasis. De discounter kwam ook voor het 5e jaar op rij uit de bus als snelst groeiende supermarkt van het land, zo blijkt uit gegevens van Nielsen.
Bron: esmmagazine.com 

VK: Sainsbury's gaat winkelpersoneel minstens € 11,97/uur betalen
Sainsbury's, de op één na grootste supermarktgroep van Groot-Brittannië en een van de grootste werkgevers in de privésector, gaat het basisuurloon van zijn winkelpersoneel verhogen van € 11,38 tot minstens € 11,97 /uur.
Bron: reuters.com 

Nederland: Coop introduceert nieuwe campagne om duurzame keuzes te stimuleren
Coop Nederland heeft een nieuwe campagne geïntroduceerd: "Zo kan 't ook!", om mensen te inspireren gezonde, gevarieerde en duurzame keuzes te maken die betaalbaar zijn. De campagne sluit aan bij Coop's campagne 'Samen maak je het verschil' uit 2017.
Bron: esmmagazine.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven