100.000 Too Good To Go-zakken verkocht in Spar Oostenrijk-winkels in slechts 10 weken
Spar Oostenrijk en Too Good To Go, een bedrijf met sociale doelstellingen, hebben met succes 100.000 zakken voeding verkocht waarvan de houdbaarheidsdatum bijna is verstreken, na de ondertekening van een landelijk partnerschap in oktober. In slechts 10 weken tijd hebben 90.000 klanten van Spar Oostenrijk door de aankoop van de zakken geholpen te voorkomen dat ongeveer 1 mln voedingsmiddelen worden weggegooid en dat er ongeveer 750 ton CO2 wordt uitgestoten.
Bron: spar-international.com
Carrefour en Everli verlengen samenwerking online boodschappenbezorging
Carrefour heeft plannen aangekondigd om zijn online boodschappenbezorgpartnerschap met Everli uit te breiden, na succesvolle roll-outs in Italië en Polen. Volgens Carrefour zal de samenwerking 'de relatie verdiepen' tussen de 2 landen waar Everli al actief is en zal deze zich ook uitstrekken tot toekomstige internationale marktintroducties.
Bron: esmmagazine.com
Ierlands beste supermarkten onderscheiden bij Checkout National Grocery Retail Awards
Ierlands toonaangevende supermarkten zijn onderscheiden tijdens de inaugurele uitreiking van de National Grocery Retail Awards, georganiseerd door Checkout Ireland, de zusterpublicatie van ESM. De prijs voor 'Ireland's Retailer of the Year' ging naar SuperValu, terwijl de prijs voor 'Ireland's Discounter of the Year' werd uitgereikt aan Lidl Ierland.
Bron: esmmagazine.com
VK: Iceland verlaagt kerstgroenten naar € 0,01 nadat Aldi en Lidl prijzenoorlog ontketenen
IJsland verkoopt groenten voor slechts 1 cent in de laatste ronde van prijsverlagingen door grote supermarkten, maar alleen voor online shoppers die snel handelen. Iceland zei dat al zijn verse en diepgevroren groenten met een prijs van € 1,17 of minder verkrijgbaar zullen zijn voor slechts € 0,01 wanneer shoppers 3 pakken online kopen.
Bron: mirror.co.uk
Bol.com van Ahold Delhaize verwerft meerderheidsbelang in Cycloon
Ahold Delhaize's online platform bol.com heeft aangekondigd een meerderheidsaandeel te verwerven in bezorgbedrijf Cycloon, waarmee het bedrijf bezorgingen 'duurzamer en socialer' wil maken. Als onderdeel van de transactie zal het huidige managementteam van Cycloon aanblijven, samen met de bestaande aandeelhouders, aldus Ahold Delhaize. De transactie zal naar verwachting in de 1e helft van 2022 worden afgerond, onder voorbehoud van goedkeuring door de relevante autoriteiten, afstemming met de vakbonden en advies van de ondernemingsraad.
Bron: esmmagazine.com
Bol.com is 6 mld waard
De geschatte waarde van Bol.com is zo'n € 6 mld, zegt de Zwitserse investeringsbank UBS. Vorige maand kondigde eigenaar Ahold Delhaize aan dat het volgend jaar een deel van zijn e-commercedochter naar de beurs wil brengen.
Bron : retaildetail.eu
VK: Morrisons gaat zakken voeding ter waarde van € 11,75 verkopen voor slechts € 3,63 in poging voedselverspilling aan te pakken
Morrisons verhoogt het aantal van zijn 'Too Good to Go Magic Bags' met onverkochte etenswaren met 50% tot 24 december. Een woordvoerder zei: "Van 20 december tot 24 december zullen Morrisons winkels 50% meer Too Good to Go 'Magic Bags' maken met onverkocht eten dat de houdbaarheidsdatum heeft bereikt - voor slechts € 3,63. Klanten kunnen de Too Good to Go-app gebruiken om de extra zakken met fruit en groenten, bakkerijproducten en delicatessen, met een waarde van ten minste €11,75 te kopen. De inhoud van de zakken zal worden onthuld wanneer ze worden opgehaald bij de plaatselijke supermarkt en er kunnen zelfs een paar feestelijke verrassingen in zitten."
Bron: yorkshirepost.co.uk
Gemiddelde prijs van kerstdiner in Ierland met 4,3% gestegen
De gemiddelde prijs van een kerstdiner voor 4 personen in Ierland is op jaarbasis met 4,3% gestegen tot € 30,97, zo blijkt uit de meest recente gegevens van Kantar. De gegevens omvatten de prijzen van een kleine verse hele kalkoen, 1 kilo ham, 400 gram vulling, een pakje gehaktpasteitjes, 500 gram spruiten, 250 gram juspoeder, 2,5 kilo aardappelen, 500 gram wortelen, 500 gram pastinaken, 1 pot cranberrysaus en 1 fles mousserende wijn.
Bron: esmmagazine.com
M&S was Britse snelst groeiende foodretailer in laatste kwartaal
Marks & Spencer was de snelst groeiende Britse foodretailer in de 12 weken tot 4 december, aldus marktonderzoeker NielsenIQ. Dit bewijst eens te meer dat het laatste turnaround-plan van de groep vruchten afwerpt. Volgens NielsenIQ steeg de omzet van M&S in die periode met 9,1% j-o-j. Daarmee overtrof het de Duitse discounters Lidl en Aldi, die een groei van respectievelijk 8,3% en 4,6% noteerden.
Bron: reuters.com
Frankrijk: Families achter Auchan en Carrefour blijven elkaar het hof maken
Een huwelijk tussen de Franse retailgroepen Auchan en Carrefour lijkt niet helemaal van de baan: de grote familieaandeelhouders achter beide bedrijven blijven gesprekken voeren. De verkennende overnamegesprekken tussen Auchan en Carrefour werden in oktober in principe definitief stopgezet. Volgens geruchten had de familie Mulliez, eigenaar van Auchan, eerder dit jaar toenadering gezocht, maar was afgewezen door Alexandre Bompard, de topman van Carrefour.
Bron: retaildetail.eu
VK: Omzet Ocado Retail in laatste kwartaal getroffen door tekort aan arbeidskrachten
De Britse online supermarkt Ocado Retail rapporteerde een omzetdaling van 3,9% in zijn laatste kwartaal op jaarbasis, waarbij de prestaties werden afgeremd door tekorten op de arbeidsmarkt. Ocado Retail, een joint venture tussen Ocado Group en Marks & Spencer, zei dat de omzet in totaal €643 mln bedroeg in zijn vierde kwartaal tot 28 november, tegenover €670 mln in hetzelfde kwartaal vorig jaar.
Bron: reuters.com
Duitse bezorgstart-up Flink haalt € 665 mln op in financieringsronde
De Duitse start-up Flink heeft € 665 mln opgehaald in een extra financieringsronde, waardoor het bedrijf de middelen heeft om verder uit te breiden en in te spelen op de hausse in het thuisbezorgen van voeding.
Bron: reuters.com
Pepco Group boekt 46% meer winst door opening nieuwe winkels
Pepco Group, eigenaar van de discountmerken Pepco, Poundland en Dealz in Europa, rapporteerde een stijging van 46% in zijn kernwinst voor 2020-21, als gevolg van het openen van nieuwe winkels te midden van de versoepeling van de lockdownmaatregelen. De groep zei dat zijn onderliggende winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) uitkwam op € 647 mln in het jaar eindigend op 30 september, in lijn met zijn voorspelde marge van € 640 mln tot €655 mln.
Bron: reuters.com