De Belgische consumentenorganisatie Test Aankoop stelt dat veel Belgen huidige milieuclaims niet alleen verwarrend, maar ook onbetrouwbaar vinden. De organisatie bepleit, naar aanleiding van een recent gehouden steekproef, een nieuw systeem om groene labels beter te kunnen controleren. Het liefst ziet Test Aankoop een systeem op Europees niveau om keurmerken vooraf goed te toetsen op basis van deugdelijke criteria.
In de enquête van Test Aankoop geeft 68% van de respondenten aan weinig of geen kennis te hebben van de eisen die voor het gebruik van diverse ecolabels worden gehanteerd. Door 57% van de ondervraagden worden duurzame keurmerken slechts gezien als marketing bedoeld om de verkoop te stimuleren. En 43% heeft weinig vertrouwen in overheidsinstanties die de producten, diensten of advertenties op claims controleren.
Wel vindt de meerderheid van de ondervraagden het nuttig dat bij producten of diensten milieu-informatie wordt gegeven. In het onderzoek zegt 43% daar meer aandacht voor te hebben dan vijf jaar geleden. Verder zegt 40% liever een product mét een ecolabel te kopen dan een product zonder.
Test Aankoop pleit voor een systeem op Europees niveau om keurmerken vooraf goed te keuren op basis van deugdelijke criteria. De markttoezichtautoriteiten moeten controles uitvoeren op de naleving hiervan. Dit sluit ook aan bij de vraag van consumenten naar meer gestandaardiseerde groene claims en zwaardere boetes voor bedrijven die verantwoordelijk zijn voor valse claims.
Bron: Test Aankoop