Uit nieuwe gegevens van Alphaliner blijkt welke gevolgen de congestie in de havens heeft voor de grote maatschappijen die Noord-Europese havens aandoen. Het bureau voor marktonderzoek heeft onthuld dat de grote maatschappijen in de afgelopen vijf maanden bijna een kwart van alle geplande aanlopen in Noord-Europa op hun routes naar het Verre Oosten hebben overgeslagen.
De analisten van Alphaliner vergeleken de feitelijke scheepsaanlopen in Noord-Europa van de drie mega-allianties in de containervaart, The Alliance, 2M, en Ocean Alliance, op de 18 routes naar het Verre Oosten voor de 22 weken tussen 1 juli en 2 december 2021. De drie allianties, waartoe alle grote vervoerders behoren, van Maersk tot MSC, Hapag, CMA CGM, ONE en meer vertegenwoordigen samen meer dan 3.200 schepen met een capaciteit van 20 mln TEU, wat neerkomt op 80% van de containerrederijsector.
Het rapport concentreerde zich op de 18 routes van de maatschappijen in het Verre Oosten en kwam tot de bevinding dat in de afgelopen vijf maanden in totaal 383 havenaanlopen in Noord-Europa waren overgeslagen. De grootste Noord-Europese containerhavens, gaande van Felixstowe in het VK tot Rotterdam, Hamburg en Antwerpen, kregen allemaal te maken met overgeslagen aanlopen. Ruim 40% van de overgeslagen aanlopen vond plaats in het Britse Felixstowe, dat in de herfst te kampen had met enorme congestie.
Bron: maritime-executive.com