Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Samenwerking tussen horeca en supermarkt kan ook kansen bieden'

Merken die bekend zijn uit de horeca staan soms ook in het schap bij de lokale supermarkten. Volgens analisten van de Rabobank, is de ontwikkeling niet nieuw, maar komt het wel steeds meer voor. Vooral internationaal is er sprake van een echte trend. En gaat het ook verder dan alleen het aanbieden van producten.


Bron: Rabobank

Tijdens de coronacrisis zagen veel foodservicepartijen wereldwijd zich genoodzaakt hun deuren te sluiten. Sterke horecamerken probeerden hun producten via het supermarktkanaal aan te bieden om toch wat omzet te genereren en tegelijkertijd te werken aan de zichtbaarheid van hun merk. Terwijl restaurants en kroegen weer grotendeels zijn geopend, neemt het aantal foodserviceproducten in de supermarktschappen nog steeds toe en dat gebeurt niet alleen in Nederland.

Ondernemingen binnen de foodservice willen inspelen op veranderend consumentengedrag. Door Covid-19 is de consument, ook in Nederland, op een andere plek aan het werk en zoekt deze zijn vertier eerder rondom het eigen huis in plaats van onderweg of rondom kantoor. Dan ligt het voor de hand om als foodserviceondernemer samenwerking te zoeken met een supermarkt.

Supermarkten en voedingsspeciaalzaken zien juist een mogelijkheid om de extra ‘foodservice-omzet’, die ze tijdens de coronapandemie hebben verworven, zo lang mogelijk vast te houden. Daarnaast bieden de horecamerken een kans om meer premiumproducten, met een aanmerkelijk hoger prijskaartje, in het schap te krijgen, wat het imago van de supermarkt verbetert en voor extra cross-sell kan zorgen.

Een ander belangrijk voordeel voor supermarkten is dat ze niet zelf in de ontwikkeling van het premiummerk of de achterliggende keten hoeven te investeren. Door gebruik te maken van elkaars expertise hoeft het niet te blijven bij het in de schappen leggen van producten met horecalabels. Met een eigen vitrine, met bijvoorbeeld sushi of salade of een centrale keuken, kan de foodservicepartner de supermaktondernemer helpen zich te onderscheiden zonder de zorgen die normaal bij een horeca-activiteit horen. Daar tegenover staat dat de foodservicepartij versneld een brede distributie kan opzetten.

Meer informatie is te vinden in het rapport 'Foodservice aector adapts to new reality' van Rabobank.

Bron: Rabobank

Publicatiedatum: