Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wereldwijde consensus over bedrijfsdefinitie gepersonaliseerde voeding

Vandaag brengt Foodvalley NL, samen met 53 stakeholders, van industrie tot academische wereld en van start-ups tot corporates, een position paper uit over gepersonaliseerde voeding. Aanleiding hiervoor waren Foodvalley interviews onder meer dan 100 stakeholders waaruit bleek dat er grote behoefte is aan afstemming over de definitie, status en toekomstmogelijkheden van gepersonaliseerde voeding.

Foto: Judith van der Horst (Foodvalley) en Nard Clabbers (Happ)

Consumenten in de driver's seat
Naast een bedrijfsdefinitie geeft de position paper ook inzicht in winstgevende bedrijfsmodellen, de gezamenlijke ecosysteeminnovatie, en geeft het duidelijkheid over de data- en IT-infrastructuur, de minimaal benodigde wetenschap en het wettelijk kader. Gepersonaliseerde voeding is een jong en groeiend domein. Het vindt zijn oorsprong in de biologische wetenschap en is nu uitgegroeid tot een meer holistisch concept dat ervoor moet zorgen dat de consument het heft in eigen handen kan nemen als het gaat om zijn voedingskeuzes. In dat opzicht is gepersonaliseerde voeding ingebed in het hele voedselsysteem, met al zijn uitdagingen op het gebied van gezondheid en duurzaamheid.

Conclusies over de toekomst van gepersonaliseerde voeding
Het grootste deel van de groei van gepersonaliseerde voeding zal zich voordoen in het segment van dynamische digitale platforms waar de consumenten van de massamarkt informatie en motivatie kunnen vinden die past bij hun persoonlijke doelstellingen. Nichemarkten met gespecialiseerde spelers die één-op-één communiceren met goed geïnformeerde klanten zullen blijven bestaan. Om de voorspelde toekomstige groei te realiseren, is gezamenlijke en multidisciplinaire innovatie nodig. Hiervoor zijn gestructureerde en vraaggestuurde investeringen nodig, zowel uit publieke als private bronnen. Ook beleid en wetgeving ter ondersteuning van dit groeigebied, alsook de opleiding van de professionals op het gebied van gepersonaliseerde voeding van de toekomst zijn van cruciaal belang.

Wat is het vervolg?
Personalisatie is de gouden standaard voor veel gespecialiseerde voedingsmerken en dat is niet voor niets. Foodvalley's Food & Health innovation lead, Judith van der Horst gaat het gepersonaliseerde voeding ecosysteem verder ontwikkelen en versterken.

"Dat doen we door te bouwen aan een personalised nutrition community en partijen te begeleiden op richting, proces, inhoud en tempo. We bepalen de agenda, ontwikkelen programma's, challenges, ondersteunen en verbinden partijen in het personalised nutrition ecosysteem."

Klik hier voor het Personalized Nutrition Position Paper

Voor meer informatie:
Judith van der Horst
Foodvalley
Bronland 10F
6708 WH  Wageningen
+31(0)317 427 095
judith.vanderhorst@foodvalley.nl 
www.foodvalley.nl 

Publicatiedatum: