Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Enzo Cassaro, Vershal Boontjes, wil imago AGF-detailhandel opkrikken

“Rendement van 100.000 euro, inzet 45 uur per week”

Tholen – Vershal Boontjes draait nu 1,5 jaar en het gaat nog altijd crescendo. Eigenaar Enzo Cassaro heeft niet iets ingewikkelds, maar wel iets bijzonders neergezet. “Ik weet zeker dat, met enig talent, het mogelijk is om minimaal een rendement van 100.000 euro te halen in een werkweek van gemiddeld 45 uur.” Door het poneren van zo’n duidelijk statement wil hij het imago van de hardwerkende en weinig verdienende groente-ondernemer opkrikken.  

Enzo zelf levert met Vershal Boontjes het bewijs door voor het overgrote deel ‘gewoon’ groenten en fruit te verkopen. Volgend jaar verschijnt zijn boek. “Daarmee wil ik proberen de ondernemers de tools en succesfactoren mee te geven en hen te enthousiasmeren om in dit vak te stappen.” 

Enzo is gepokt en gemazeld in het vak. In Wijchen zette hij Vershal Boontjes, een eenvoudig winkelconcept voor volumeverkoop, neer onder het motto "Veel vers voor iedereen". De winkel bevindt zich nog in groeifase. Enzo doet er niet geheimzinnig over: “Vorig jaar zomer haalde ik een weekomzet van 30.000 euro, deze zomer is dat 50.000, dit jaar gaan we een rendement halen van 2 ton. Niet omdat ik zo’n mooie winkel heb, maar omdat ik mooie producten verkoop. Ik zie veel groentewinkels die verbouwen of opengaan met mooie strakke meubels waarin de groenten en fruit wegvallen. Ik heb zo’n kale winkel eigenlijk, dat mijn groenten en fruit eruit explodeert. Klanten worden niet afgeleid door het mooie interieur, ze kijken meteen naar de handel.” 

Op de muren is graffiti aangebracht. “Dat spreekt de jeugd heel erg aan, en toch ook ouderen. Ik had hier pas een omaatje van 86 in de winkel. Die zei dat ze dit zo’n gave winkel vond, en zo mooi schoon zei ze erbij. Toen dacht ik: 'Hé, dat moet dan wel aan de kwaliteit van de producten liggen dat ze dat zegt.'” 

Er is weinig animo voor het vak. “Het heeft een imago van hard werken en weinig verdienen, dat klopt grotendeels ook. Als je de uren die een gemiddelde groenteman werkt optelt en terugrekent naar een uurloon, is dat heel karig. Daarom zie je ook dat veel kinderen van ondernemers in dit vak de zaak niet willen overnemen.” Zelf ervoer Enzo op 17-jarige leeftijd dat je goede zaken kon doen in het AGF-vak. “Ik werkte bij Tonny Eldijk, daar stonden de mensen in rijen voor de deur. Dat wilde ik ook wel”, vertelt Enzo. “Zelf heb ik destijds mijn winkel in Vught overgedaan aan een jonge medewerker die ook zag dat je er een goede boterham mee kon verdienen.” 

Supermarkten hebben ervoor gezorgd dat veel ‘ouderwetse’ groentewinkels zijn verdwenen, veel zijn zich gaan onderscheiden door ook bewerkte AGF aan te bieden en hebben zich soms zelfs doorontwikkeld in maaltijden en catering. Met een frisse aanpak is ook met volumeverkoop genoeg te verdienen. “We zijn zo flexibel. Ik sprak met een appelteler die levert via The Greenery aan de supermarkt en die gaan naar steeds hogere standaarden toe. De eisen die zij stellen aan het kwaliteitsniveau worden steeds strenger. Het zijn hele strakke lijnen waarop geen storingen meer mogen zijn. Los van de smaak moet elke appel er perfect uitzien, er mag geen enkel plekje opzitten. Dat geeft ons heel veel mogelijkheden om de rest van de handel, waar die teler mee blijft zitten en die helemaal niet slecht hoeft te zijn, te verkopen voor hele andere prijzen dan de supermarkt. Als je dat slim speelt kun je veel scherper zijn. Bovendien zijn wij zoveel wendbaarder. De opalpruimentijd bijvoorbeeld, dat is twee weken, een supermarkt kan er amper aan beginnen. Wij zeggen: hier zijn de pruimen en smullen maar. Eigenlijk zijn we veel sterker dan de supermarkt en dat wordt alleen maar meer."


7 maanden na opening ontving Enzo de 100.000ste klant

Enzo heeft dat inmiddels bewezen met Vershal Boontjes. “Het is zo gaaf wat hier gebeurd is. Ik zit in een klein buurtwinkelcentum en we krijgen 4000 klanten in de week. Voordat ik kwam was het een beetje een verloren gebied. Er bevonden zich alleen een Chinees, een fritestent en een buurtsupermarkt die redelijk draaide, de rest was weg. Sinds ik ben gekomen, is de buurtsuper minder groenten en fruit gaan verkopen, maar overall doet hij het beter dan daarvoor. Verderop in het dorp zit een andere buurtwinkel, daar is het rustiger geworden omdat iedereen naar deze kant trekt. Als kleine jongen heb ik de klanten dus naar deze kant getrokken. Supermarkten zijn dus niet de grote jongens, ik heb ze hier geholpen, en ja, die anderen heb ik het moeilijk gemaakt, en dat vind ik wel heel gaaf.” 

Dat het imago van Vershal Boontjes goed is, blijkt niet alleen uit de omzet en het aantal klanten. “Ik moet helaas wekelijks mensen de deur wijzen die hier willen werken, zowel scholieren als volwassenen voor een fulltime baan. Ik verwijs ze dan door naar collega-ondernemers waarvan ik hoor dat die zitten te springen om personeel, maar dat zet dan niet door. Ik heb dus toch iets moderns en hips gecreëerd waar men bij wil horen.”  

Hoe Enzo dat heeft gedaan zal hij uit de doeken doen in het boek waaraan hij hard werkt en dat begin 2022 gaat verschijnen. Hij hoopt potentiële ondernemers met de juiste eigenschappen en talenten daarmee te inspireren. “Ik heb inmiddels 19 man personeel aangenomen met 0 ervaring. Ik schat in dat twee daarvan het zouden kunnen. Ten eerste moet je kunnen aanpakken. ’s Ochtends staat er een paar duizend kilo fruit en dat moet je de winkel in willen sjouwen. Ook moet je oog hebben voor kwaliteit. Als je door de winkel loopt, en er ligt rechts van je een rotte of lelijke appel, dat je hem ziet en meteen wegpakt. Dat is iets moeilijks, ik zie heel veel medewerkers langslopen die ‘m niet pakken. Heb je daarnaast het ondernemerschap in je, dan is er in de AGF een goede boterham te verdienen”, besluit Enzo. 

Voor meer informatie
Enzo Cassaro
Vershal Boontjes
Tunnelweg 52 
Wijchen
+31 (0)6 21 34 51 81
@Vershal Boontjes