Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Apoexpa lanceert Europese promotiecampagne

Steenfruitseizoen in Murcia begint met slecht weer en gematigd optimisme over prijsvorming

Het steenfruitseizoen in de Spaanse regio Murcia is iets later van start gegaan dan vorig seizoen door het slechte weer van de afgelopen weken. Net zoals vorig jaar, toen de oogst in de belangrijkste Europese teeltgebieden flink lager uitviel dan aanvankelijk verwacht, zullen de weersomstandigheden ook dit seizoen in grote mate de opbrengst van het steenfruit bepalen.

"We zijn al begonnen met de pluk van kleine hoeveelheden perziken en nectarines in de kuststreek van Murcia, maar het weer zit niet mee", vertelt Joaquín Gómez, voorzitter van de Vereniging van Telers en Exporteurs van Druiven en Andere Landbouwproducten (Apoexpa). "De zon is nu al een hele week lang verborgen achter de wolken, terwijl het zonlicht van fundamenteel belang is voor het steenfruit tijdens de laatste dagen aan de bomen. We lopen hierdoor zo’n 8 à 9 dagen achter op schema."

La demanda de fruta de hueso está incluso superando la oferta"

Ook voor de eerste helft van deze week wordt nog instabiel weer voorspeld in de regio. Ondanks deze tegenvaller zijn de verwachtingen voor het komende seizoen heel goed, zo vertelt Joaquín, wat veel te maken heeft met de verwachte lagere opbrengsten in andere teeltgebieden. "Op dit moment is er gematigd optimisme over de prijzen, maar eigenlijk denken we dat die dit jaar wel eens heel goed zouden kunnen zijn. Vooral in het eerste deel van het seizoen, wat precies ons deel is hier in de regio Murcia", zegt de voorzitter van Apoexpa.

De gevolgen van het slechte weer zijn immers veel erger in andere gebieden, zowel in Spanje, waar de vorst in de maand maart volgens verzekeraar Agroseguro schade aanrichtte op meer dan 12.000 hectare, met Lleida en Huesca als hardst getroffen provincies, als in de rest van Europa, waar bomen in de bloeifase of al met het eerste kleine fruit aan de takken de strijd moesten aangaan met ongewoon lage temperaturen. De verliezen zullen naar verwachting groot zijn in Italië, met aanzienlijke schade over het hele land, of in Frankrijk, waar de regering de schade als landbouwramp erkent – men spreekt er van “de grootste landbouwramp van de eeuw” – en een noodfonds van
€ 1.000 miljoen in het leven roept voor de getroffen telers.

"Maar behoudens enkele zones heeft Murcia niet te lijden gehad onder de vorst, en dat geldt ook voor Andalusië", zo zegt Joaquín. "Het is wel zo dat de abrikozen het minder goed doen, maar dat is om redenen die te maken hebben met de teelt op zich", verduidelijkt hij.

Het steenfruit in de regio Murcia wordt geteeld op een areaal van ongeveer 25.000-27.000 hectare en de export naar de verschillende internationale markten bedraagt ongeveer 60.000 ton voor de nectarines, 30.000 ton voor de perziken, 40.000 ton voor de abrikozen en 70.000 ton voor de paraguayo’s, een latere soort die tussen 10 en 15 mei op de markt komt en waarvan de areaaluitbreiding in Murcia ten koste is gegaan van ander steenfruit, zoals perziken.

Het steenfruit uit Murcia gaat ook naar overzeese markten zoals onder meer China, waar in 2016 de eerste ladingen naartoe werden gezonden.

"We werken nog aan het openen van nieuwe bestemmingen voor ons steenfruit, maar dat is geen gemakkelijke taak, zeker niet sinds het uitbreken van de pandemie. De vertragingen in de scheepvaart zijn het grote struikelblok. Als een reis van 30 dagen opeens 40 dagen duurt, dan is dat een probleem. Bij druiven merk je dat minder, die kunnen daar beter tegen. Maar het steenfruit ziet af", stelt Joaquín. "Voorlopig ligt onze focus dus op Europa, en onze promotiecampagne van dit jaar is gericht op de Europese markt."

“Steenfruit is niet alleen een zomerproduct”
Apoexpa zal dit jaar een campagne lanceren om het steenfruit van Murcia, dat in dit eerste deel van het seizoen op de markt komt, te promoten op de Europese markten. "De campagne begint deze week op social media met promotievideo's en richt zich op alle importeurs en andere partijen uit de steenfruithandel in Europa. En we hebben voor hen een verrassingsgeschenk in petto", aldus Joaquín Gómez. "Het idee dat we willen uitdragen is dat steenfruit niet alleen een zomerproduct is, maar ook perfect past in het lente-assortiment. Het steenfruit uit de regio Murcia is voor alle markten immers beschikbaar van half april tot half/eind juni."

Voor meer informatie:
Joaquín Gómez
APOEXPA
+34 680 334 648 (Spanje)
jgomezapoexpa@hotmail.com
www.apoexpa.es

Publicatiedatum: