Franse retailer Auchan verhoogt kostenbesparingsdoelstelling bij stijgende winstgevendheid
Het Franse Auchan heeft zijn kostenbesparingsdoelstelling verhoogd in het kader van zijn zogeheten Renaissance-plan, waardoor de winstgevendheid van zijn retailtak voor 2020 ondanks de Covid-19-pandemie is gestegen. Auchan, dat vorig jaar zijn schulden sterk heeft teruggebracht door de verkoop van zijn Chinese dochter Sun Art Retail Group aan Alibaba Group Holdings, boekte in 2020 een stijging van de kernwinst met 27% en zei dat het in de eerste helft van dit jaar zou doorgaan met de verkoop van enkele niet-kernactiviteiten. "Aangespoord door het aanhoudende herstel streeft Auchan Retail ernaar dit momentum in 2021 vast te houden", aldus de groep in een verklaring.
Bron: reuters.com
België: Wonen in Brussel? Deliveroo gaat Carrefour-boodschappen bezorgen
De supermarktketen Carrefour is een samenwerking aangegaan met Deliveroo om boodschappen te leveren aan inwoners van Brussel. Voorlopig is de dienst alleen beschikbaar in de Belgische hoofdstad, maar Carrefour is van plan om eind maart de dekking uit te breiden naar Antwerpen, Gent en Luik.
Bron: brusselstimes.com
Andrius Jurgelevičius krijgt leiding over Barbora in de Baltische staten
De Litouwse retailer Maxima Grupė heeft de benoeming aangekondigd van Andrius Jurgelevičius tot manager van haar online-supermarkt Barbora in de Baltische staten. Hij was de afgelopen 6 jaar hoofd commercie bij Barbora en werkt al sinds de oprichting bij het bedrijf.
Bron: esmmagazine.com
Rusland: X5 blijft groei via digitale kanalen zien
De Russische retailer X5 Retail Group heeft in februari een solide groei van zijn digitale bezorgdiensten gerealiseerd en daarmee zijn marktaandeel in de hoofdstad van het land vergroot. De omzet uit expresbezorging door de winkels van Pyaterochka en Perekrestok en de bezorgdienst Okolo bedroeg in februari 2021 in totaal € 23 mln, terwijl het aantal bestellingen meer dan € 14.000 bedroeg (Vprok.ru niet meegerekend).
Bron: esmmagazine.com
VK: Morrisons wil tegen 2030 CO2-vrij zijn
Morrisons heeft beloofd de eerste supermarkt te worden die tegen 2030 volledig zal worden bevoorraad door Britse tuinbouwbedrijven die volledig CO2-vrij zijn, 5 jaar eerder dan gepland. De komende 9 jaar zal Morrisons samenwerken met zijn 3.000 telers om betaalbaar koolstofvrij vlees, gevogelte, groenten en fruit te leveren. Morrisons verwacht dat eieren al in 2022 de eerste producten zullen zijn die de 'net zero carbon'-status zullen bereiken, gevolgd door lamsvlees, groenten, fruit, varkensvlees en rundvlees in de daaropvolgende jaren.
Bron: morrisons-corporate.com
Denemarken: Irma introduceert verticaal geteelde sla in Kopenhagen
Coop Denmark heeft aangekondigd dat het verticaal geteelde sla heeft geïntroduceerd in 35 Irma-winkels in Kopenhagen. De retailer werkt samen met Infarm, een verticaal tuinbouwbedrijf, voor zijn nieuwste aanbod: Crystal Salat en Salat Trio. Deze introductie volgt op het succes van de in de winkel geteelde kruiden, die vorig jaar in alle 69 Irma-winkels werden geïntroduceerd.
Bron: esmmagazine.com
VK: Dija introduceert 10-minuten leveringen
Dija, een frisse start-up met een Londens gezicht, heeft zijn 10-minutendienst geïntroduceerd in delen van de stad, waar de snelle groei van de bezorging van boodschappen aanhoudt. Dija werd opgericht door voormalige Deliveroo-medewerkers en haalde eind vorig jaar snel € 16 mln binnen via Blossom Capital, Index Ventures en anderen. Nu bereidt de start-up zich voor op de introductie en het opvoeren van de activiteiten in de Londense wijken South Kensington, Fulham en Hackney met nog 2 locaties die zullen volgen.
Bron: forbes.com