Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Zwitserse toeleverancier Reust AG wacht op heropening van de horeca

"Nu luidt het simpelweg: doorbijten"

In de Zwitserse groenten- en fruitbranche heeft de coronapandemie tot nu toe diepe sporen achtergelaten. Vooral in de horeca en hotellerie heeft men te maken met enorme omzetverliezen. Dit treft hierdoor ook de gespecialiseerde toeleveranciers van de horeca, zoals bedrijfsgroep Reust AG uit Zürich. Men wacht nu ongeduldig op het groene licht voor de heropening van de horeca, zegt Christoph Keller, verkoopleider bij het traditionele bedrijf.

Net als in de buurlanden geldt in Zwitserland reeds sinds maanden een volledige horecasluiting. Dat wil zeggen dat de omzetten in de horeca en hotellerie nu op minimaal niveau liggen. "We leven nu overwegend van de belevering aan verzorgingshuizen en ziekenhuizen. Een eventuele verlenging van de actuele maatregelen tot mei staat momenteel ter discussie in de Bondsraad", vertelt Christoph over de actuele situatie.


Christoph Keller is verkoopleider van Reust Gastro AG. Links: een selectie uit het seizoensaanbod.

Opleving van de online- en directe verkoop
De nood maakt ook in Zwitserland vindingrijk: want er werden talrijke leverings- en afhaalservices in het leven geroepen om de omzetten enigermate overeind te houden. "Een druppel op een gloeiende plaats", aldus Christoph. "Het koopgedrag in Zwitserland is compleet veranderd. Onlinewinkels zoals Farmy, evenals boerderijwinkels op het platteland maken een regelrechte opleving door. Gelukkig zijn we ook hier goed vertegenwoordigd."

Doorbijten
Volgens Christoph Keller is een spoedige faillissementsgolf binnen de Zwitserse horeca niet uit te sluiten. "De huurprijzen in Zürich zijn gewoonweg exorbitant, velen bevinden zich in financiële nood." Een soortgelijke tendens ziet hij aan de leverancierskant. "Enkele van onze telers dreigen reeds ten onder te gaan. Bovendien werken we veel met regionale start-ups samen, juist deze bedrijven hebben meestal geen buffer op kunnen bouwen."


De eerste sla bij de regionale leverancier Käser & Co is reeds geplant.

Zodra de huidige lockdown ten einde gaat, zullen de overlevende horecabedrijven vol gas geven, daar is Christoph van overtuigd. Maar de horeca in openbare instellingen zal volgens hem moeizamer herstellen, omdat de volledige terugkeer van home office naar werken op kantoor wel iets langer zal duren. "Nu luidt het simpelweg: doorbijten. Men mag als gerenommeerde gastronomieleverancier nu niet helemaal stil staan. Dankzij arbeidstijdverkorting kunnen we het volhouden en de bedrijfskosten waar mogelijk verlagen."

Het nieuwste voertuig in de Reust-voertuigvloot wacht samen met de horeca op het startsignaal van de Bondsraad.

Regionale kwaliteitsproducten ook in de toekomst gewild
Op productniveau komt het Zwitserse groentenseizoen nu langzaam op gang. De eerste Zwitserse aubergines werden reeds geoogst, daslook en sla zullen binnenkort volgen. "Speciale producten zijn vooral in de hogere gastronomie gewild. Hierbij ontbreken nu logischerwijze de afnemers. Op de Engrosmarkt staat vooral het basisassortiment in de focus van de klanten. Bij een enorme ontslaggolf zou het consumptiegedrag zich sowieso veranderen. Als men niks meer verdient, kan men zich maar moeilijk hoogwaardige producten veroorloven. De broekriem zou nog strakker aan moeten worden getrokken."

Ondanks de moeilijke tijden ziet de geëngageerde verkoper de toekomst optimistisch tegemoet. "Er zal ook in de toekomst vraag zijn naar regionale en kwalitatief hoogwaardige producten evenals de servicedienstverlening eromheen. Kwaliteit heeft simpelweg haar prijs en men is naar mijn idee ook nog steeds bereid om voor deze kwaliteit de passende prijs te betalen. Bovendien hebben we het voordeel dat we een brede clientèle via drie verschillende bedrijfstakken bedienen. De trouwheid en loyaliteit van onze klanten tijdens de crisistijd heeft ons positief verrast", luidt het afsluitend.

Voor meer informatie:
Reust Gastro AG
Christoph Keller
Aargauerstrasse 1
8048 Zürich
+41 44 275 90 90
+41 44 275 90 99
info@reust.ch  
www.reust.ch  

Publicatiedatum: