Japan: Hernieuwde interesse voor vergeten groenten Kyoto-yasai

Groenten die uniek zijn voor de Japanse regio Kyoto worden vaak Kyo-yasai genoemd. Een factor die Kyo-yasai uniek maakt is hun grootte: ze zijn meestal vrij groot van omvang. Vele zijn veel groter dan hun tegenhangers in andere delen van het land.

Maar Kyoto is niet de enige plaats met zijn eigen unieke groentencategorie. Unieke variëteiten zijn te vinden in bijna elk gebied van Japan. De prefectuur Osaka heeft Naniwa-groenten, Tokyo heeft de Edo-categorie.

De teelt van Kyoto-groenten liep op een gegeven moment terug, toen steeds meer mensen zich afkeerden van traditioneel Japans voedsel en in plaats daarvan voor de westerse keuken kozen.
De consumptie van Kyo-yasai kreeg nog een klap in de tweede helft van de 20e eeuw, vanwege de toename van het aantal kleinere huishoudens. Veel mensen vonden de grote groenten gewoon te veel om met hun gezin te kunnen eten.

Nu, dankzij een betere branding, maken de Kyoto-groenten een comeback. De prefectuurregering promootte ongeveer 20 variëteiten in het Tokyo grootstedelijk gebied en andere gebieden onder de naam "Kyoto Brand Products". Toen het nieuws zich verspreidde over de verkoop van dure Kyo-yasai in de chique warenhuizen van Tokyo, werden de inwoners van Kyoto zich weer meer bewust van de kwaliteit van hun lokaal geteelde groenten.

Bron: the-japan-news.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven