Post-Brexit

Ierland en Frankrijk sluiten tussenhandel Groot-Brittannië uit

Door de bureaucratische rompslomp en de vertragingen na het moeizame vertrek van Groot-Brittannië uit de EU verschepen Ierse handelaren hun goederen rechtstreeks van en naar Europese havens en omzeilen zij de ooit snellere route via Groot-Brittannië. Decennialang bood de landbrug Ierse handelaren de snelste en meest betrouwbare route naar het Europese vasteland. Het gaat om een korte overtocht over zee tussen Dublin en Holyhead in Wales en vervolgens een korte reis tussen Dover en Calais. Elk jaar gebruikten 150.000 vrachtwagens de route.

Alle vijf maatschappijen die Ierland met het Europese vasteland verbinden, hebben hun veerdiensten in de afgelopen negen maanden opgevoerd, waarbij sommige maatschappijen geplande afvaarten vervroegen en andere maatschappijen grotere schepen van stillere Britse routes overhevelen om aan de nieuwe vraag te voldoen.

Volgens president-directeur Yannick Millet zou de Franse haven Cherbourg in januari 9.000 vrachtwagens behandelen, wat neerkomt op bijna een kwart van wat er jaarlijks in de Franse haven passeerde vóór de coronapandemie. Maar de administratieve rompslomp en vertragingen bij de inklaring na de Brexit maken het proces ingewikkelder, waardoor reizen uren of dagen langer duurt en de kosten stijgen. Als gevolg daarvan veranderen veel bedrijven van route.

De activiteiten van Cherbourg waren voor Brexit gelijk verdeeld tussen Ierland en Groot-Brittannië. Nu is de haven gericht op Ierland, volgens Millet. "Ik dacht dat het verkeer zou verdubbelen, maar het is verdrievoudigd," zei hij. "De vraag is nu of de verkeersvolumes die we nu zien, in de komende maanden zullen aanhouden."

Bron: reuters.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven