Alexander Schrijvershof (Zest) over ERP-systeem voor AGF-importeurs

Insider maakt ERP-systeem voor AGF

Aan het begin van 2020 verliet Alexander Schrijvershof na ruim 15 jaar het familiebedrijf Schrijvershof om Zest op te richten. Het is zijn antwoord op de vraag naar ERP-systemen voor AGF-importeurs. Met zijn cloudbased oplossing, die importeurs in staat stelt om alle interne bedrijfsprocessen eenvoudig te beheren, hoopt Alexander menig fruitimporteur te helpen. “Er is nog altijd vraag in de markt naar een simpel ERP-systeem dat echt werk uit handen neemt.”


Alexander Schrijvershof

Opgegroeid tussen het fruit en met ruim 15 jaar ervaring in de AGF-handel als onderdeel van fruitimporteur Schrijvershof, kent Alexander als geen ander het klappen van de zweep. In zijn werk voor het familiebedrijf was hij verantwoordelijk voor de financiën en de IT en ervoer dagelijks de pijnpunten van veel bestaande ERP-oplossingen. “Binnen de AGF-sector kon je grofweg kiezen uit twee smaken om je bedrijfsprocessen mee te beheren: gespecialiseerde AGF-handelspakketten met aparte boekhoudsoftware en heel veel Excel sheets. Of logge alles-in-één oplossingen van grote IT-ontwikkelaars”, schetst Alexander de situatie.

“De eerste optie is foutgevoelig en onoverzichtelijk en de tweede is zo ver gestandaardiseerd dat er weinig ruimte meer is voor bedrijfsspecifieke nuances. Een goed ERP-systeem voor AGF-importeurs moet structuur geven aan het relatief eenvoudige maar snelle handelsproces. En flexibel genoeg zijn om gemakkelijk mee te bewegen op de dynamiek van de markt. Dat vond ik niet terug in het bestaande aanbod.”

Drie eisen
Daarom besloot Alexander om het heft in eigen handen te nemen toen het familiebedrijf in 2012 opzoek was naar een nieuw systeem. “We hadden eigenlijk maar drie eisen”, legt Alexander uit. “Het systeem moest gemakkelijk in gebruik zijn, klaar voor de toekomst en betaalbaar. Dat vonden we niet in het aanbod op de markt en daarom besloot ik om zelf een systeem te ontwikkelen op basis van Microsoft Dynamics NAV.” Met succes, want het team van Schrijvershof gebruikt het systeem inmiddels alweer 8 jaar naar volle tevredenheid.

Na 8 jaar praktijktesten en bijschaven staan Alexander en Zest nu op eigen benen. Volgens Alexander komt zijn oplossing precies op tijd. “Onder de importeurs is de laatste jaren een trend zichtbaar waarbij de logistieke activiteiten worden geoutsourcet naar logistieke dienstverleners zoals koelhuizen, transporteurs en verpakkers. De sector heeft te maken met intensief overheidstoezicht als het gaat om voedselveiligheid en kwaliteit. En kenmerkend voor de sector zijn grote volumes, kleine marges, een hoog tempo en veel dynamiek. Dat vraagt om een ERP-systeem dat gemaakt is door iemand die de AGF van binnenuit kent.”

Partijmanagement is het hart van Zest. Daar komen alle lijntjes bij elkaar: commercie, logistiek, kwaliteit en financiën. Als voorbeeld noemt Alexander het uitmelden van partijen. “Telers rekenen op een snelle uitmelding van hun partijen, maar als importeur wacht je soms nog op kostenfacturen van logistieke dienstverleners en wil je afrekeningen liever nog niet maken. Zest biedt een nauwkeurige voorcalculatie van alle partijkosten. Daardoor kun je snel en met een gerust hart uitmelden en hoef je niet te wachten tot alle kostenfacturen binnen zijn. Met dat soort nuanceverschillen maakt Zest het verschil.”

Snel schakelen
”In de AGF moet je vaak snel schakelen. En het ERP-systeem dus ook. Aantallen en kwaliteit van inkomende orders kunnen anders zijn dan verwacht en klanten wijzigen verkooporders soms op het laatste moment’, legt Alexander uit. “Je wilt weten waar partijen zich precies bevinden en wat de exacte herkomst is van een product. Wanneer kun je een partij uitmelden aan de teler? En over welke certificaten beschikken partijen en aan welke kwaliteitseisen voldoen ze? Allemaal relevante vragen waar AGF-importeurs dagelijks mee te maken hebben. Met Zest beschik je over alle antwoorden en kun je snel handelen op basis van actuele informatie.”

De module Ordermanagement van Zest ondersteunt vooral de logistieke mensen bij hun dagelijkse werk. “Op hectische dagen zijn fouten snel gemaakt. Met Zest volg je elke order van stap tot stap. Je ziet meteen welke wijzigingen in de laatste versie van een order zijn gemaakt. Met een telefoontje, een mailtje of een EDI-bericht geef je de actuele informatie snel en foutloos door aan de betrokken partijen. Ordermanagement geeft rust in de tent.”

Zest is gebouwd op Dynamics 365 Business Central, het cloudplatform van Microsoft. Dat betekent dat je zelf geen speciale servers hoeft aan te schaffen. Met een internetverbinding en een wachtwoord kun je altijd en overal aan de slag. Vanaf de oprichting werkt Zest samen met BriteBlue Solutions uit Etten-Leur. BriteBlue is een echte Business Central-specialist en bedient klanten in verschillende sectoren. Gert-Jan Bierkens, medeoprichter van BriteBlue, is te spreken over de samenwerking met Zest: “De samenwerking tussen Zest en BriteBlue zorgt voor een sterke combinatie van diepgaande kennis van de AGF-sector én specialistische kennis van Business Central en andere Microsoft-producten”.

Voor meer informatie:
Alexander Schrijvershof
Zest B.V.
Zinkweg 262c
3262 BH Oud-Beijerland
Telefoon: +31 (0)85 130 38 84
Mobiel: +31 (0)6 20 36 48 98
info@zest-erp.com
www.zest-erp.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven