Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Groothandel B. Hornburger, München

"Alternatieven in de horeca zijn een druppel op een gloeiende plaat"

In de zogenaamde 'Kartoffelstraße' op de groothandelsmarkt in München Sendling heerst normaal gesproken topdrukte in deze tijd van het jaar. Vlak voor kerst worden hier traditioneel tonnen aardappelen en uien overgeladen. Maar momenteel is het vanwege corona zeer rustig op het buitenterrein, bevestigt Rudolf Lamprecht, directeur van het daar gevestigde bedrijf B. Hornburger GmbH. 


Rudolf Lamprecht tijdens een bezoek van FreshPlaza aan de groothandelsmarkt in de winter van 2017

"De groothandel stelt momenteel vrijwel niets voor", aldus de aardappelhandelaar. Vanwege de horecasluiting is de productafname in deze tak zoals bekend zeer gering, maar ook in andere afzettakken loopt de verkoop eerder in rustige banen, aldus Rudolf. "We leveren weliswaar nog aan regionale retailers en weekmarkthandelaren. Laatstgenoemde groep gaat nu echter geleidelijk aan met winterpauze. Ook alternatieven in de horeca - bijvoorbeeld 'to go'-services - zijn voor ons eerder een druppel op een gloeiende plaat."

Alles bij elkaar is de totale omzet van het traditionele bedrijf met circa 40 procent ingestort, bevestigt men. Ook in de laatste weken van het jaar rekent men niet meer op een noemenswaardige afzetstijging. "Ooit zal er weer een keer sprake zijn van een opwaartse trend, maar ik ben echter ook over de eerste twee maanden van het nieuwe jaar sceptisch", aldus Rudolf. 


Er is momenteel nauwelijks vraag naar premium-consumptieaardappelen van het eigen merk Mona Lisa.

Minimale voorraden
De aardappelhandelaar heeft zo goed als het gaat op de uitzonderlijke situatie gereageerd. "We hebben onze voorraden op de groothandelsstand geminimaliseerd, want de afzet bij de consumptieaardappelen - ons hoofdproduct - is momenteel zeer gering. Onze premiumaardappelen van het exclusieve merk Mona Lisa zijn bijvoorbeeld normaal gesproken zeer populair, maar er is momenteel nauwelijks vraag naar."

Een soortgelijke situatie ziet men bij de typische horecaproducten zoals extra grote uien en grote tomaten. "Klassieke kerstproducten - bijvoorbeeld spruiten - kan men echter nog steeds goed verkopen, ook al is het alleen in december", luidt het afsluitend. 

Voor meer informatie:
B. Hornburger GmbH
Rudolf Lamprecht
Schäftlarnstr. 10
81371 München (Großmarkt)
Tel: +49 - (0) 89 - 77 43 91 + 7 47 05 02
lamprecht@hornburgergmbh.de 
www.hornburgergmbh.de  

Publicatiedatum: