Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Polen: boete voor Biedronka wegens oneerlijke behandeling leveranciers

Frankrijk: Carrefour-CEO belicht reorganisatie van bedrijfsvoering
In een interview met het Franse handelsblad LSA heeft de CEO van Carrefour, Rami Baitieh een nieuw plan voor reorganisatie toegelicht. Het plan heeft de naam TOP (Team Organisarion Project) en is bedoeld om de bedrijfsvoering in winkels te  herzien. TOP moest echter op last van een rechterlijke uitspraak worden uitgesteld, nadat de vakbond CGT een aanklacht had ingediend. Baitieh wil met TOP een nieuwe structuur in winkels aanbrengen, die moet helpen om het aanbod van versafdelingen te optimaliseren en tot meer klanttevredenheid moet leiden. Het project is voornamelijk toegespitst op de hypermarkten van Carrefour, hoewel ook mogelijk supermarkten volgens de doelstellingen van TOP worden gereorganiseerd.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Polen: boete voor Biedronka wegens oneerlijke behandeling van leveranciers
De Poolse mededingingsautoriteit UOKiK heeft de grootste supermarktketen van Polen beboet. Biedronka, dat aan het Portugese Jeronimo Martins toebehoort, moet een boete van 723 mln zlotys (€ 163,0 mln) betalen, omdat het bedrijf op oneerlijke wijze meer winst had verkregen ten koste van zijn leveranciers. Zo werden leveranciers pas op de hoogte gebracht van vereiste kortingen, nadat contracten al waren getekend en de betreffende producten waren geleverd.
Bron: uk.reuters.com 

SPAR in Italië retailer van het jaar
De Italiaanse tak van SPAR, ook wel bekend onder het merk DESPAR, is voor het jaar 2020-2021 verkozen tot retailmerk van het jaar in de categorie voor supermarkten. Italiaanse supermarkten werden beoordeeld op criteria zoals prijzen, assortiment, service, communicatie en winkelgemak. DESPAR heeft in Italië meer vertrouwen bij de consument weten te wekken met betrekking tot veiligheid en een bedrijfsvoering die ongehinderd door de coronacrisis door heeft kunnen lopen.
Bron: spar-international.co

China: Yonghui Fresh Food krijgt investering van 1 mld yuan
Yonghui Fresh Food, een online B2B-platform voor versproducten van de Chinese supermarktgroep Yonghui Superstores, krijgt een kapitaalinjectie van 1 mld yuan (€ 126,0 mln). De investering is afkomstig van de Chinese tech-gigant Tencent en het investeringsfonds CICC Qizhi. Ook wordt aan deze financiering bijgedragen door nieuwe investeerders in de vorm van China Merchants Bank, Minsheng Equity Investment Fund Management en het in Sjanghai gevestigde Greenwoods Investment.
Bron: caixinglobal.com 

VK: Co-op vervangt wagenpark met elektrische auto's
Co-op heeft plannen aangekondigd om het gehele wagenpark aan auto's dat nog op fossiele brandstof loopt te vervangen met elektrische alternatieven. Co-op wil op deze manier komen tot een bedrijfsvoering die geheel vrij is van CO2-uitstoot. Met 2025 wil het bedrijf een mijlpaal hebben bereikt door de totale CO2-uitstoot met de helft te hebben verminderd. De elektrische wagens die zullen worden ingezet zullen aanvankelijk neerkomen op de Renault Kangoo. Mogelijk worden echter ook andere modellen aan auto's ingezet. De nieuwe elektrische wagens worden vanaf deze maand ingezet bij winkels in Hebden Bridge, Holmfirth en Hove. Filialen in Ryde, Isle of Wight en Whitby krijgen aan het begin van volgend jaar de beschikking over de nieuwe duurzame wagens.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Oezbekistan: Makro viert tienjarig jubileum met nieuwe winkels
Makro, de grootste supermarktketen van Oezbekistan, viert dit jaar zijn tienjarig jubileum. De keten is van plan om voor het eind van dit jaar in de omgeving van de hoofdstad Tashkent nieuwe winkels te openen. Op dit moment heeft Makro een netwerk van 86 winkels.
Bron: esmmagazine.com 

De ontwikkeling van moderne retail in India
Levensmiddelen en andere dagelijkse benodigdheden werden in India voornamelijk afgezet via zogeheten kirana-winkels, oftewel kleine familiebedrijven in dorpen, stadswijken en winkelcentra in grotere steden. Naast de kirana-winkels en supermarkten vond de retail van levensmiddelen ook plaats via gespecialiseerde zaken zoals bakkerijen, kaaswinkels, slagerijen en groentewinkels. De opmars van grote ketens heeft de Indiase supermarktsector echter grondig veranderd. Lees meer over de ontwikkeling van de Indiase sector via de link naar indiaretailing.com.
Bron: indiaretailing.com 

INTERSPAR breidt uit in Oostenrijk, viert 50-jarig jubileum
INTERSPAR heeft zijn 50-jarig jubileum gevierd in Oostenrijk. De retailgroep is de grootste hypermarktketen van het land en gaat met een nieuw programma fors uitbreiden. Bestaande winkels worden gemoderniseerd, terwijl er ook e aantal nieuwe hypermarkten zullen worden geopend. Door de plannen komt het totaal aantal Oostenrijkse hypermarkten van INTERSPAR op meer dan 65, die samen werkgelegenheid bieden aan meer dan 10.000 werknemers.
Bron: spar-international.com 

VK: Aldi werkt samen met mdf commerce voor afhaaldiensten
Aldi heeft onlangs een overeenkomst getekend met het techbedrijf mdf commerce inc. Het bedrijf is gespecialiseerd in digitale oplossingen voor afhaaldiensten, waarvoor onder andere  het softwarepakket Orckestra Commerce Cloud is ontwikkeld. De oplossingen van mdf worden nog voor de kerstdagen ingezet, zodat er afhaalpunten beschikbaar zullen zijn bij meer dan 200 Aldi-vestigingen in het Verenigd Koninkrijk.
Bron: globenewswire.com 

Trinidad en Tobago: Presto breidt versassortiment uit
De in Trinidad en Tobago gevestigde buurtwinkelketen Presto heeft zijn winkelformats aangepast. De buurtwinkels hebben nu een groter aanbod aan versproducten, waaronder groente en fruit dat van lokale telers afkomstig is. Het vernieuwde assortiment werd geïntroduceerd bij een locatie van Presto in Trincity.
Bron: newsday.co.tt 

Mexicaanse toezichthouder keurt Cornershop-overname door Uber goed
De Mexicaanse mededingingsautoriteit Cofece heeft zijn toestemming verleend aan de geplande overname van het online supermarktplatform Cornershop door Uber Technologies, aldus een bericht van Bloomberg. De thuisbezorging van maaltijden is al langere tijd een belangrijke bron van omzet voor Uber, nu het consumentengedrag grondig is veranderd door de komst van het coronavirus. Uber wil zich daarom meer gaan richten op het aan huis bezorgen van boodschappen en medicijnen.
Bron: pymnts.com 

Asda keerde dividend van £ 1,15 mld aan Walmart uit
Asda, de Britse supermarktketen van het moederbedrijf Walmart, heeft in maart aan Walmart een dividend uitgekeerd van £ 1,15 mld (€ 1,25 mld). Dit blijkt uit het jaarverslag van Asda. In oktober werd Asda overgenomen door de gebroeders Issa en het investeringsbedrijf TDR Capital. De twee partijen stemden toe het meerderheidsbelang van Asda over te nemen van Walmart, waarbij de waarde van Asda werd geraamd op US$ 8,8 mld (€ 7,26 mld).
Bron: reuters.com 

Opnieuw hamstergedrag in de VS
Amerikaanse consumenten slaan wegens de nieuwe pandemiegolf weer massaal voorraden in. Daarbij wordt steeds meer gebruik gemaakt van zowel offline als online retailkanalen. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Shopkick en ACI Worldwide, op basis van een enquête onder bijna 8.000 consumenten. 48% van de ondervraagde consumenten meldt zich nu meer zorgen te maken over het coronavirus dan een maand geleden. Dit leidt bij 61% van de consumenten ertoe dat ze voorraden aan boodschappen aanleggen. Aan het begin van de coronacrisis in maart stond dit percentage van hamsterende huishoudens nog op 47%.
Bron: supermarketnews.com 

Publicatiedatum: