Finse supermarkten krijgen meer omzet met lokale producten

JD.com maakt gebruik van nieuwe Chinese digitale valuta
JD.com is het eerste online e-commerceplatform dat gebruik gaat maken van de nieuwe digitale valuta van China. De financiële tak van het bedrijf, JD Digits, gaat digitale yuan accepteren bij betalingen van bepaalde producten van de online supermarkt. Volgens een bericht via de officiële WeChat-account van JD.com zullen inwoners van Suzhou vlakbij Sjanghai als onderdeel van een pilotfase digitale yuan uitgereikt krijgen. Het initiatief van de nieuwe digitale yuan is een van de meest geavanceerde vormen van digitale valuta en geldt als een antwoord van de Chinese overheid op cryptovaluta zoals de bitcoin.
Bron: cn.reuters.com 

VK: ook Whole Foods betaalt alsnog belastingvermindering
Amazon heeft aangegeven dat zijn dochteronderneming Whole Foods net als andere Britse supermarktketens zoals Tesco alsnog een belastingvermindering gaat betalen. Wegens de coronacrisis heeft de Britse overheid eerder dit jaar een tijdelijke belastingontheffing van £ 2 mln (€ 2,2 mld) ingesteld. Whole Foods heeft in het Verenigd Koninkrijk een klein netwerk van zeven vestigingen verspreid over Londen en Surrey. Tijdens de twee lockdownperiodes van het afgelopen jaar bleef Whole Foods volledig in bedrijf.
Bron: retailgazette.co.uk 

IGD komt met diversiteitsrapport m.b.t. supermarktsector
IGD heeft een rapport met betrekking tot onderzoek naar inclusiviteit en diversiteit binnen de wereldwijde supermarktsector gepubliceerd. Tijdens het onderzoek werden 30 verschillende bedrijven nader bekeken en werden HR-managers van verschillende grote supermarktketens en leveranciers geïnterviewd. Het rapport geeft een overzicht van hoe het met diversiteit en inclusiviteit in deze sector is gesteld en geeft ook praktisch advies over hoe bedrijven zich op dit vlak kunnen verbeteren. Klik hier voor het volledige rapport.
Bron: esmmagazine.com 

Hong Kong: Deliveroo werkt samen met DON DON DONKI
De bezorgapp Deliveroo gaat in Hong Kong samenwerken met de Japanse warenhuisketen DON DON DONKI. Nu DON DON DONKI aangesloten is op het online platform van Deliveroo hebben inwoners in Hong Kong toegang tot een breed assortiment aan Japanse producten, zoals kant-en-klaarmaaltijden, versproducten en andere dagelijkse benodigdheden.
Bron: retailnews.asia 

België: Delhaize vernieuwd bestuur
Delhaize heeft een aantal veranderingen in het bestuur van het bedrijf doorgevoerd. Een van de nieuwe directieleden is Chloe Thoelen als Senior Vice President Strategy, e-Commerce, Data & Business. Thoelen heeft al ruim elf jaar ervaring binnen Delhaize, waarbij ze voornamelijk actief is geweest in financiële functies. Per 1 januari zal zij in haar nieuwe rol bij Delhaize aan de slag gaan. De huidige Senior Vice President Legal, Els Steen, zal vanaf diezelfde dag uit de directie van Delhaize stappen. Ze zal vervolgens aan de slag gaan als Chief Legal Officer Ahold Delhaize voor de regio's Europa en Indonesië.
Bron: retaildetail.eu 

Finse supermarkten krijgen meer omzet met lokale producten
Consumenten in Finland hebben tijdens de pandemie overwegend meer gekozen voor binnenlandse producten in plaats van voor importproducten, aldus verschillende Finse supermarktketens. De sector heeft een duidelijke groei in vraag gezien naar lokale producten. De totale omzet van binnenlandse producten is gemiddeld gestegen met 6%, aldus sales-directeur Antti Oksa van de Finse marktleider S Group.
Bron: yle.fi 

Kenia: voormalig topatleet investeert in supermarktketen
Moses Kiptanui, de voormalig wereldkampioen op de 3.000 meter steeplechase, heeft in het Keniaanse Eldoret een nieuwe vestiging geopend van Tulin Supermarket. Met de nieuwe vestiging is de vierde locatie van keten geopend. Naast een filiaal in Kachibora en Kitale stond er ook al een oudere winkel in Eldoret. "Het is goed om het rennen op te offeren voor het land," aldus Kiptanui tijdens de openingsceremonie.
Bron: standardmedia.co.ke 

China: JD opent drie winkels volgens Seven Fresh Life-concept
JD is van plan om in de Chinese stad Guangzhou drie nieuwe winkels te openen volgens het Seven Fresh Life-format. De winkels zullen ergens tussen 18 en 25 december in bedrijf gaan. Er worden openingstijden van 24 uur per dag gehanteerd, waarbij ook online bestellingen kunnen worden verzorgd. Het assortiment bestaat uit groente, fruit, eieren, vlees, zuivel wijnen, kant-en-klaar-producten en huishoudelijke artikelen. Volgens een vertegenwoordiger van Seven Fresh wordt de kwaliteit van de producten via alle afzetkanalen gegarandeerd. "We zorgen voor verschillende vormen van beleid waarbij klanten geld terug kunnen vragen voor versproducten die bijvoorbeeld beschadigd, beschimmeld of te laat geleverd zijn. We hebben als doel om te zorgen voor een zorgenvrije ervaring voor onze klanten", aldus de vertegenwoordiger.
Bron: rli.uk.com 

VS: UNFI wil met nieuwe targets klimaatverandering tegengaan
United Natural Foods, Inc., een van de grootste groothandelaren van Noord-Amerika, heeft zichzelf nieuwe doelen gesteld met betrekking tot het tegengaan van klimaatverandering. Het bedrijf is de eerste groothandelaar van de VS die op deze manier aan meer duurzaamheid werkt. Op wetenschappelijke basis zijn een aantal doelstellingen gedefinieerd om de uitstoot van CO2 te verminderen. Deze doelstellingen hebben betrekking op zowel de eigen bedrijfsvoering als de leveringsketens en komen overeen met doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs. 
Bron: businesswire.com 

Walmart werkt in VS aan beursgang van Flipkart
Walmart heeft Goldman Sachs in de arm genomen voor een beursgang van het Indiase Flipkart in de VS. Volgens twee anonieme bronnen wil Walmart op deze manier een kapitaal verkrijgen van rond de US$ 10 mld (€ 8,3 mld). De retailgigant wil ongeveer 25% van zijn belang in Flipkart op deze manier op de markt plaatsen. Volgens een van de anonieme bronnen worden de voorbereidingen in versneld tempo uitgevoerd in verband met de uitbraak van het coronavirus en de daarmee gepaard gaande opmars van online retail.
Bron: hindustantimes.com 

U\VS: Stater Bros. keert bonussen uit
De supermarktketen Stater Bros. gaat zijn medewerkers belonen met nieuwe salarisbonussen. De werknemers bij winkels, distributiecentra, kantoren en bij logistieke afdelingen zullen een tijdelijke loonsverhoging krijgen van US$ 2 (€ 1,65) per uur.
Bron: progressivegrocer.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven