Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Michel Marchetto, Alpex:

25% meer bananen geïmporteerd door Algerije"

"Een paar weken voor het einde van het jaar kunnen we zeggen dat 2020, ondanks de problemen in verband met de coronaviruscrisis, voor een nieuwe stijging bij de bananenimport in Algerije zal zorgen," vertelt Michel Marchetto van Alpex.

Het Franse Alpex is gespecialiseerd in de export van verse groenten en fruit en exporteert veel producten naar Algerije. De groene banaan is een van de vlaggenschipproducten.

Twee factoren zorgen voor een stijging van het aantal partijen groene bananen
Het aantal door Algerije geïmporteerde partijen groene bananen steeg met ongeveer 25% (de telling is gestopt in week 45). “Voor 2020 wordt de totale grootte van alle partijen samen geschat op 301.000 ton. In 2019 was dit nog 241.000 ton,” legt Michel uit.

“Twee factoren hebben gezorgd voor deze stijging van het aantal partijen. Ten eerste is de gemiddelde FOB-prijs in Ecuador aan het dalen. Voor 2020 wordt de gemiddelde prijs geschat op $ 7,80 per pakket. In 2019 was dat nog $ 10 per pakket. Ten tweede wordt de handelsoorlog die wordt gevoerd door de weinige marktdeelnemers die met volle schepen bananen kunnen importeren. De meeste importeurs zijn kleiner. Ze importeren in containers,” voegt hij er nog aan toe.

“Net als de FOB-prijzen zijn ook de verkoopprijzen in Algerije sterk gedaald. Hoewel de consumenten altijd hebben gewonnen, blijft het voor de marktdeelnemers binnen de sector een jaar met wisselende resultaten. Veel importeurs hebben een heel slecht jaar achter de rug door de chaotische situatie in Algerije. Het overaanbod dat verband houdt met  de grote aantallen die per boot zijn ingevoerd en de markt in de meeste gevallen hebben 'verzwaard', heeft slechts in zeer zeldzame gevallen geleid tot winst voor de marktdeelnemers. "

Michel voegt hier nog aan toe dat de handelsoorlog het hele jaar door heeft gewoed, gesteund door Ecuadoraanse exporteurs die dit jaar over extra partijen beschikten en de internationale markten die niet erg ontvankelijk waren. “Deze ongekende prijzenoorlog heeft de positie van alle marktdeelnemers maandenlang verzwakt. Helaas lijkt er voor de komende weken ook geen sprake te zijn van enige verbetering.”

Michel Marchetto

Een jaar met vooruitgang
Michel onderstreept Michel echter wel dat Alpex, ondanks deze gecompliceerde situatie, weer een jaar met vooruitgang heeft doorgemaakt. “Op het gebied van bananen natuurlijk, met meer dan 1.000 geëxporteerde containers (in 2019 waren dat er 770), maar ook op het gebied van appelen en op het gebied van de andere producten die Apex exporteert (specerijen, peulvruchten, gedroogd fruit, noten, zaden). Vergeleken met 2019 is er dit jaar 39% meer van dat soort producten geëxporteerd.”

“Naast de 'traditionele' producten als witte bonen, linzen, kikkererwten, spliterwten, gedroogde abrikozen, rozijnen, gember en cassia waar we al enkele jaren mee werken, hebben we dit jaar ook een aantal nieuwe producten geëxporteerd als chili, zwarte peper, gedroogde kokos en knoflookkorrels.

We zijn tevreden over de resultaten en voor ons is het duidelijk dat we nog maar aan het begin van het hele proces staan. In feite blijft, behalve dat we ons ook gaan richten op andere Maghreb-markten als Marokko en Tunesië, de verdere ontwikkeling van onze producten voor ons prioriteit hebben.”

Voor meer informatie:
Michel Marchetto
Alpex
19 Rue Gaston Castel
13016 Marseille
www.export-alpex.com  
contact@export-alpex.com 

Publicatiedatum: